Saturday, February 23, 2013

Fjällen med barn

Vi är på väg hem från en vecka i fjällen. Förra fredagen lastade vi bilen full av prylar, två barn och fyra vuxna för att köra de nio timmarna det tar att komma till Sälen från Malmö. I bilen upp konstaterade vi hur fantastiskt det var att två dagisbarn, två lärare och två övriga var friska när Sportlovet började.

Ett dygn senare insjuknade min make i en veckolång influensa, tätt följd av de två små och min bästa vän. Det blev med andra ord inte riktigt vad vi tänkt oss. Fyra vuxna på två barn, skidåkning, badande, pulka och långa spelkvällar blev två vuxna (jag och mannen i den andra familjen)sim skiftades om att åka skidor, ta and om barn, sköta hushållet och underlätta för de andra sjuka.

Många febernätter och gnälliga dagar senare känner jag mig ändå väldigt nöjd med resan. Jag har för det första fått åka skidor minst två timmar vare dag och oftast fler, dessutom var hushållsarbetet inte särskilt betungande eftersom vi hade lagat alla middagar och hade de färdiga med oss. Barnen roade vi med sagor, Bamse och Alfons och de flesta kvällar kunde vi basta, dricka en kall öl, äta godis och sitta uppe och snacka eller spela spel. Vi konstaterade att vi gärna reser ihop fler gånger och att man bog får räkna med att semestrar blir lite så här när man har småbarn.









6 comments:

  1. Tråkigt att resan inte riktigt blev som ni tänkt er men ändock en fin sådan. Hoppas att du hunnit att samla lite energi inför skoluppstarten igen i morgon!
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Äsch när blir livet som man tänkt sig? Nya krafter, nya utmaningar!

      Delete
  2. Åh, när denna helg nu går mot sitt slut så känner jag såå väl igen mig i din beskrivning, Vi kom iväg, men med samtliga i familjen på halv svaj. Snoriga näsor, icke energi och samtidigt så mycket kärlek och mycket fin tid tillsammans. Jag tror som du skriver att det är vad vi kan vänta oss. Massor av fina stunder som är kantade av trötthet. Kram till er och vad skönt att ni precis som vi ändå kunde njuta av tiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag njöt av all tid på skidorna och all tid med Carla. Man får ta de dåliga bitarna med de dina. Allt tillhör livet.

      Delete
  3. Åh, sådär är det ja när man har småkids. Men vilken himla otur :( . Hoppas ni hade det ok i alla fall. kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet att su vet det alltför väl, har förstått att det kommer vara så här ett tag!

      Delete