Wednesday, January 23, 2013

Vabbråk

Igår kväll berättar jag för två besökande vänner om hur märkligt det är att Carla fortfarande aldrig varit sjuk. Sekunden efter att gästerna gått hör jag en ynklig hosta från skryllets rum, varpå jag går in och finner en totalt nedkräkt bebis och säng. Både jag och maken erbjuder oss att vara hemma eftersom de riktigt stressiga perioderna på respektive arbete inte kommit igång än. Så det blev alltså inget bråk om vem som skulle vara hemma med sjukt barn den här gången, men jag kan inte låta bli att tänka på vad man har framför sig. Det här vabbandet alltså. Hur löser ni det?

13 comments:

  1. Hej!
    stackars skryllet hoppas hon redan är bättre. Vab tiden är slut för vår del vilket oroar mig lite. Inte är man väl stor nog att ta hand om sig själv när man ska fylla 12. Hög feber eller kräksjuka kan tom få en vuxen att känna sig unklig.
    Vi får väl se hur vi gör om den dagen kommer.
    När barnen varit sjuka har vi försökt pussla med tider och med hjälp av mormor och morfar har det gått bra. Jag har behövts bäst på fm medan min man kan jobba hemifrån. Numera kan ju även mor och far föräldrar vabba. Bra tycker jag. Det viktigaste råd jag kan ge är att inte ha dåligt samvete för att du är hemma. Barnen är det viktigaste, jobbet finns kvar.
    Kram Kristina

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Nytt svar: Nej inte är man stor nog när man är 12 inte, det håller jag med om. Ja man får pussla så gott man kan och tack för påminnelsen om att inte ha dåligt samvete. Det kan behövas!

      Delete
  2. Vi har inte vabbat så många dagar ännu, men eftersom jag kan jobba en del hemifrån så har det varit smidigt. Men båda vill och när det har varit aktuellt har vi oftast tagit varannan dag (om det fungerat).
    Krya på er!
    Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varannan dag är bra, då kan man fortfarande hålla koll på arbetet känns det som. Ja, man får hoppas att det inte blir alltför mycket vabbande!

      Delete
  3. Lite utifrån vem som jobbar hur. Jag jobbar intensivt (15-24 h per pass)när jag väl jobbar och kan vara ledig flera vardagar i veckan vilket gör att jag är hemma en del naturligt. De dagar jag är ledig tar jag och annars tar mannen som styr sitt jobb mer än vad jag kan. Men vi får väl se hur vintern och våren fortlöper. Det kanske beror på hur mycket det blir också. Hur ska ni göra? Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir ju lite mer naturligt när man har väldigt olika och lite ovanliga arbetstider kan jag tänka. Vi får nog köra lite varannan dag-principen blandat med att den som har minst att göra får ta det.

      Delete
  4. Ibland jobbar jag förresten 8-9 timmar. Så det är inte alltid monsterpass =)

    ReplyDelete
  5. I Frankrike? Semesterdagar. En efter en som ryker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja herregud, man behöver en påminnelse om hur bra man har det ibland...

      Delete
  6. Min sambo har tagit alla eftersom jag som student inte får lov, när jag är klar utgår jag ifrån att vi kommer görasom med allt annat. Ta varannan dag

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det lutar nog åt samma beslut här.

      Delete
  7. Vi har lyckats undvika VAB, inte for att A inte varit sjuk for det har hon verkligen.. Men for att vi har flexibla jobb och for att vi delat sa gott vi kunnat (VAB existerar inte for nan av oss for tillfallet sa det hade blivit semester). Nu har vi tagit fm eller em och sen jobbat ikapp pa kvallen. Inte idealt men glad att det funkade trots allt. Det ar sa trostlost nar de blir sjuka hela tiden.. Framst for dom men man kan ju inte lata bli att stressas upp nar man har ett heltidsjobb att fa gjort.
    Nu ar ju fragan lost for en tid framover eftersom jag ar mammaledig.

    Kram Lisa

    ReplyDelete