Sunday, December 2, 2012

Sagan om den moderna kvinnan

Jag skulle kalla mig själv relativt stresstålig, inte för att jag inte stressar upp mig, utan för att jag gillar en vardag med många järn (i elden alltså, inte så att jag är alkoholiserad). På senaste tiden (läs sedan jag började jobba) har jag ändå börjat märka att min vardag är ett par snäpp för uppskruvad.

I tisdags ringde jag Erik och bad honom fixa ett par grejer som jag skulle ha med mig till den matlagning som vi på fredagens personalfest på jobbet skulle ägna oss åt. Rejält förvånad undrade han vad jag pratade om då vi sedan länge planerat en helg på landet med några bästa vänner. Stressnivån höjdes från för hög till smärre panik.

Eftersom jag pådyvlat min grupp en vegetarisk och lite mer avancerad meny kände jag mig tvungen att förbereda åtminstone de pajskal jag lovat dem. Eftersom jag ändå bjudit hem vänner på torsdagsmiddag tog jag tillfället i akt och ägnade onsdgskvällen till att göra fyra pajdegar, samtidigt som jag lagade mat och bakade en saffranskaka. Påföljd: jag satt inte ner på hela kvällen. Stressnivå tillfälligt på återhämtande.

Så kom fredagen, väskorna var packade, planerna spikade. Män och barn skulle åka iväg på förmiddagen och arbetande mamma nummer ett skulle hämta arbetande mamma nummer två efter jobbet. Således skulle mamma nummer två (läs undertecknad) ta bussen till jobbet. Följande
inträffar. Jag står och väntar på bussen. Bussar kommer och går. Min buss kommer. Och går. Jag står kvar. Helt sonika.

Efter denna fadäs som resulterar i att jag får springa hem, kasta mig på cykeln och försöka ta mig den 40 minuter långa sträckan på under en halvtimme slog stressnivån i taket.

Behöver jag säga att det var skönt att komma iväg?

2 comments:

  1. Det låter verkligen som en helg på landet tillsammans med goda vänner var just vad fru Greison behövde. Hoppas att ni haft det bra och idag också njutit av en härlig söndag aka första advent.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Hoppas att stressen lagt sig och att det stundande jullovet blir tid att komma tillbaka lite. Jag har också långledigt då, men har blandade känslor då Elsa så smått ska börja förskola i januari. När ska ni skola in? Kram

    ReplyDelete