Friday, September 21, 2012

Pizza och primitivo


Att göra egen pizza är alltid succé tycker jag. Om man inte har en bättre hälft som lever i bigami med sin surdeg så går det bra att använda vilken pizzadeg man vill och sen bara kasta på diverse läckerheter. Hemligheten bakom en riktigt god hemmapizza tycker jag är att skippa tomatsåsen och köra en pizza bianca. Med exempelvis massor av svamp, typ karljohan, portabello eller vanliga champinjoner, aubergine (skär upp och salta och låt stå en timme för att dra ur beskan först), mängder av god ost, typ mozzarella eller ännu hellre någon mer smakrik, kanske någon god rökt ost, olja, salt, och färsk basilika och ruccola att strö på. Serveras med ett glas rött förstås.

2 comments:

  1. Jag gillar vanligtvis inte pizza, i alla fall inte den man köper på pizzerior (att man ens får kalla det pizza), men hemmagjord, det är någonting helt annat! Jag brukar också skippa tomatsåsen och istället ösa på med en massa andra godsaker. Lyx att dessutom få sin pizza på surdeg, så långt har jag själv inte kommit än ;)
    Kram

    ReplyDelete