Monday, September 10, 2012

En förskoleskräckis

Det är många i min bloggvärld som har skrivit om inskolning och tårar den här hösten. Än är det flera månader tills dess att Skryllet ska börja förskola men i helgen fick jag en riktigt kalldusch och en påminnelse om hur jäkla jobbigt det här med förskola kan bli.

När Carla var en månad gammal skickade jag in ansökan till både kommunal förskola och ett föräldrakooperativ. Det senare har jag varit i kontakt med flera gånger men från kommunen har jag inte hört något. När jag så gick in och läste det finstilta i ansökan såg jag att man borde ha fått en bekräftelse på ansökan och det hade vi inte fått.

Panik. Minst sagt. Nu skulle vi hamna sist i kön och varken jag eller maken hade nog tänkt på hur illa det kunde kännas förrän vi hamnade i situationen. Idag ringde mannen till Malmö Stad och fick det lugnande beskedet att vår ansökan har kommit in men att de fortfarande inte hade hunnit till den. Gott så.

Nu dök dock nästa problem upp. Samtliga av de förskolor vi önskat ligger i fel stadsdel eftersom vi inte hittade en enda i vår egen stadsdel som vi ville sätta pyret på. Vi fick nu reda på att det är i princip omöjligt att få plats i fel stadsdel, vilket vi hade på känn redan. Så nu börjar det om i alla fall. Besök på förskolor och förhoppningsvis sen en tur i lottdragningen.

Känns som att det här med önskemål om ekologisk mat, utomhusprofil, genustänk och kultur är sådant man pratar om men som i verkligheten inte alls handlar om val utan ren och skär slump. Nåja, vi får väl se hur det fortlöper

*googlar en förskola till och försöker att inte somna framför skärmen*

7 comments:

  1. Min bror och hans fru är supernöjda med björkhagens förskola, den är ju nära er. Bra på alla sätt o vis enligt deras och Ingrid erfarenheter, egen kock, god mat, bra pedagoger m.m :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolut, vi har hört det också men nu är det så att vi bor på precis fel sida av vägen och tillhör södra innerstaden och kan därmed inte välja exempelvis Björkhagen som var ett av våra önskemål...

      Delete
  2. Fy vad trist! Och det ar verkligen en riktig djungel. Har ni mojlighet att besoka forskolorna? Ibland tror jag att det kan kannas vart att kanske ge vika pa nagra av sina onskemal om det kanns ratt nar man ar dar> Att personalen ar trevlig, att lokalerna kanns bra och sa dar.
    For oss blev det ganska latt da det bara fanns en mojlighet till att fa en forskola med spanska. Det finns flera saker som jag skulle vilja att det forbattrade (definitivt maten, langt fran eko och en bit fran vad jag serverar hemma... frukt yoghurt, nan typ av kaka... ingen katastrof men onodigt socker till en 1aring tycker jag. Och sen att de inte spenderar mer tid utomhus) men far se lite genom fingrarna...
    Amaya trivs i alla fall och det ar ju helt klart det viktigaste.

    Stort lycka till!!

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  3. Vi gjorde ordentlig research innan vi ställde Alvar i dagiskön. Sedan flyttade vi lite hastigt och lustigt och vips hade vi typ en dag på oss att ställa honom i ny kö i en ny, för oss helt okänd, stadsdel. Vi gick bara på kartan och läste på lite på hemsidorna (det står samma sak på alla, typ). Vi fick vårt alternativ nr 4 av 5 med tråkig grusgård (men barnen bryr sig verkligen inte), men en kokerska som satsar på ekologisk mat och dissar halvfabrikat. Barnen är ute största delen av dagen. Bara slump alltihop och som sagt ändå inte vårt förstahandsval så det blir som det blir och man kan inte påverka så mycket (iallafall inte i Stockholm). Men nivån är väl bra överallt i Sverige ändå? Jag tror inte man behöver vara orolig.

    ReplyDelete
  4. Jasså! Typiskt! Jag förstår, ni kommer säkert hitta något jättebra på andra sidan med! Lycka till!

    ReplyDelete
  5. Hoppas att det löser sig för er på bästa sätt. Det är en djungel det här. Kram

    ReplyDelete
  6. Lisa och Milla: Jo vi har kontaktat alla de nya alternativen nu och ska försöka besöka så snart som möjligt. Vi inser ju också att det kan bli hur som helst och att man har sökt i tid inte behöver betyda något. Visst kan det bli hur bra som helst men jag vet att OM det inte blir det så kommer vi att banna oss själva för att vi inte kämpade mer med att få det bra. Man kan ju bara göra sitt bästa, blir det sedan inte bra så har man i alla fall försökt.

    Det här med ekologisk mat känns ju viktigt för oss, precis som för er, även om det inte alltid finns möjlighet som för dig Lisa. Dessutom är ju vi vegetarianer, så det känns extra viktigt att det är någon som förstår sig på mat.

    Nåja, det ordnar sig säkert. Tack för pepp!

    Agnes: Säkert!

    Sandra: Tack!

    ReplyDelete