Tuesday, September 11, 2012

Bebisgröt

Sedan bebisen i mitt liv var fem månader gammal har vi lagat gröt till henne nästintill varje morgon. På BVC tjatade de hål i huvudet på oss om industrigröten men hör och häpna, vi trotsade denna auktoritet och tog gröten i egna händer. Nu ska jag dela med mig av denna lilla vetenskap det innebär att välja att laga gröt från grunden. Vi pimpar den klassiska havregrynsgröten med följande:

5-8 järndroppar - industrigröten är järnberikad då små barn har svårare att ta till sig järn från maten. Är man dessutom vegetarian bör man vara extra noga med järnet.  Även jag och maken käkar således droppar. För vuxna fungerar förstås blutsaft också men dropparna är smidigare och billigare och går att köpa på nätet eller på danska apoteket. I Danmark äter nämligen alla barn järndroppar.

En skvätt nyponskalsmjöl för att låta C-vitaminet hjälpa järnet på traven och för att det är bra med C-vitamin.

1/2 kapsel omega-3 algolja - för att få i sig de viktiga fettsyrorna man missar om man väljer bort fisk.

1-2 torkade aprikoser för järnets och smakens skull

En stor stor klick osaltat smör förstås

D-dropparna slänger vi också med i gröten, så är det gjort.

För omväxlings skull varierar vi sedan med lite krossade linfrön, torkade fikon, kanel eller osockrat äpplemos. Carla fullkomligt älskar sin gröt och vräker i sig en vuxenportion varje morgon. Tipset.

Märk väl att det enda man egentligen behöver tillsätta är lite extra järn, då övriga ingredienser mest syftar till att göra den extra bra och fullvärdig en veggiebebis.

6 comments:

  1. Vi blandade färdiggröt med egen gröt. Men la aldrig någon vikt vid att tillsätta olja och annat eftersom hon åt så bra, så tidigt. Vilken djungel det där är och nu är jag glad att vi kan ge henne allt (nästan i allafall) :)

    Tycker att ni gör det så bra som gör eget till henne.

    Kram

    ReplyDelete
  2. Vilket dunderrecept! Med min dotter Vera tyckte jag aldrig att jag fick till bebisgröten särskilt bra och använde mig av industrigröt. Kändes så där. Men med tvåan som anländer vilken dag/vecka som helst ska jag definitivt koka din gröt för.

    ReplyDelete
  3. Förresten - hur mycket havregryn använder du till satsen?

    ReplyDelete
  4. Sandra: Visst är det bra med bebisar som äter bra? Carla äter jättebra också men tror hon behöver fettet ändå.

    Ann-Louise: Gör det, jag tycker att det är världens enklaste och supernyttigt. Det är många ingredienser men det tar ju ingen tid. Jag tar 1,5 dl torra havregryn nu till min snart ettårsbebis, dvs en vuxenportion och det har hon ätit nu sedan några månader tillbaka.

    ReplyDelete
  5. Hej! Tack för en bra blogg med läsning som jag verkligen behöver nu. Trotsar också mot sköterska på BVC och dietist, som verkligen inte rubbade på sin rekommendation om att industrigröt är bäst, och ger egen lagad gröt. Vilket märke har ni på järndropparna och algoljan?

    ReplyDelete
  6. Mycket bra tips. Ska verkligen göra den här gröten - den verkar jättebra. Skriver mycket om gluten- och laktosfri kost och vill fortsätta ge sådan mat till min nyfödde så han slipper få problem som min större son har.

    ReplyDelete