Sunday, August 19, 2012

Att välja barn

Jag hörde en sådan dum kommentar på radio från en annars väldigt skärpt kille. Han förundrades över föräldrar som gav sina rastlösa barn sina smartphones istället för att prata med barnen. "Allt för att inte umgås med sina barn liksom" lät det. Som om alla människor som väljer att leva med barn nödvändigtvis vill leka med barnen non stop under dygnets alla vakna timmar.

Hur underbar min bebis än är så finns det ingen jag vill umgås med tjugofyra timmar om dygnet utan att göra något annat. Det betyder väl inte att jag älskar henne mindre? I så fall kan man ju likväl ifrågasätta varför man inte vill umgås med sin partner eller sina vänner precis hela tiden. Tänk om jag hade känt mig tvungen att prata med min man varje vaken sekund vi hade tillsammans, aldrig träffa vänner, aldrig träna, aldrig läsa en bok, aldrig laga mat, aldrig pyssla och aldrig sitta en stund vid datorn. Inte nog med att jag förmodligen skulle bli knäpp själv, jag tror dessutom inte att någon annan skulle tycka att jag var riktigt klok.

Att välja att leva med barn behöver inte betyda att välja bort allt annat än lek med barnet och det absolut nödvändigaste hushållsarbetet. Om det är någon som vill leva på det viset är det helt okej för mig men mitt liv behöver innehålla annat än bara barn, trots att jag själv valt att bli mamma. Jag anser mig inte vara en sämre människa för att jag låter min unge leka med min smartphone en stund medan jag talar med en vän eller läser tidningen. Dessutom tror jag inte ens att man behöver ta till iphonen alla gånger. Jag tror att barn kan ha nytta av att ha lite tråkigt ibland och själva försöka sysselsätta sig, utan en curlande förälder som hela tiden är där som lekvuxen.

Nej, att vara en närvarande förälder handlar mer om kvalitet än kvantitet och så länge man vet med sig att man är mer där än någon annanstans så tror jag att det är helt okej att då och då låta ungarna spela angry birds eller lyssna på djurläten för att själv få en kaffepaus eller bara få lov att tänka till punkt.

4 comments:

  1. Håller så med dig! Jag märker direkt hur jag blir en bättre mamma bara jag får en stund för egna grejer såsom träning, fika med en vän eller pyssla lite tex.

    Och tror som du att det är viktigt att både barnen (och vi själva) har lite tråkigt ibland.

    ReplyDelete
  2. Kunde inte sagt det bättre själv;)

    ReplyDelete
  3. Tack för era kommentarer. Det känns skönt att veta att andra resonerar likadant trots att jag känner mig säker på min sak.

    ReplyDelete