Wednesday, July 18, 2012

Ut i Vida världen

Varje sommar sedan jag träffade min kalmarit till make har ett besök på Öland varit obligatoriskt. Detta år blev det en kort vända eftersom vädret vid vårt lilla sommartillhåll var bättre än sitt öländska dito. Lördagen passade bra tyckte vi och hade då totalt glömt bort datumet och det faktum att den 14 juli är den kanske besöktätatste dagen på hela året. Vi fasade för köer men klarade oss till vår lättnad fint ända fram till Ekerum och Vida Museum.

På Vida visas verk av både fasta och tillfälliga utställare. Enklar favorit bland de långvariga utställarna är Ulf Trotzig som huserar det stora, vackra rummet längst ner i huset. Eftersom hans tavlor är till salu är det nya alster vid varje besök vilket skapar dynamik. Tyvärr är jag inte lika förtjust i de övriga långkörarna och det är enligt mitt tycke lite att de tråkiga glasutställarna får så mycket utrymme, men då de verkar omåttligt populära tycks min åsikt vandra allena.

Glädjande nog var några av de tillfälliga utställningarna både intressanta och vackra att titta på. Den israeliske tecknaren Yifat Bezalels skisser var makalöst välgjorda och finurliga i sin sagotolkning. Likaså blev jag tagen av djupet och mångsidigheten i den framlidne koloristen Erland Cullbergs målningar. Ni vet när man tycker sig kunna se rakt in i någons själ genom dennes verk. Fint.

2 comments:

  1. Godmorgon!
    Vilken underbar bild du bjuder på. Hon är så fin ditt lilla skrylle. Jag hade inte hört namnet Carla tidigare men så fint även det. tror inte jag nämnt det tidigare.
    Jag gillar också Öland. Det var längesedan vi var där, det får nog bli ett besök snart. Där ska finnas ett spa som jag inte minns vad det heter.
    Vi hade också tygblöjor till våra barn, inte lika frekvent som du men jag tyckte inte heller att det var jobbigt. Precis som du sa var de väl använda de bästa. Ha en fortsatt fin sommar. Kram Kristina

    ReplyDelete
  2. Kristina: Tack, vad glad jag blev för din värmande kommentar. Vad roligt att du gillar namnet Carla, vi tyckte att det var lagom ovanligt men inte konstigt. Kul att höra att du också gillade tygisar!

    ReplyDelete