Sunday, July 22, 2012

Sommarstugecruising



 I år satsade vi på en lite ovanlig semesterform. Eftersom jag lever på mammapenning och vi hade 1001 bröllop att gå på bestämde vi oss för att stanna i Sverige och i stället ta alla de inbjudningar vi fått, om att hälsa på vänner och familj på diverse ställen, på allvar.  

Så, för tre veckor sedan gav vi oss av mot Hanö där vår resa tog sin början innan det bar av till Kalmar, Växjö, östkusten igen, Öland, Karlshamn och slutligen norra Skåne. Innan vi begav oss hemåt mötte vi upp vänner som varit i Halland och besökte Wanås utställningarna i dagarna två. På natten bodde vi på ett hotell som hette Byakrogen och dagen därpå passade vi på att slinka inom bästa vännerna som sommarstugehänger i närheten för en kopp kaffe.

Jag måste säga att det var ett perfekt sätt att semestra på. I sina sommarstugor är folk avslappnade och fria från press och man kan tillsammans fixa lite mat allteftersom dagen går men mycket mer än så behöver man inte göra. Då kan man ägna dagarna åt mys, sol, bad, vin, prat och små dagsutflykter.

Det finns dock en sak som gnager så här vid återvändandet till stan. Det är ju så väldigt skönt att ha en trädgård. Alltså riktigt, riktigt fint. Jag, som aldrig längtat efter varken hus eller sommarställe, känner en plötslig längtan efter bådadera. Eller antingen eller. Kanske kan det bero på att Carla aldrig sovit så gott som i vagnen under trädens sus, kanske på känslan av att ta sin kaffekopp en tidig morgon och tassa ut i det daggvåta gräset på bara fötter medan solen letar sig upp mellan trädkronorna. Vad det än är vet jag ju innerst inne att det är så få månader om året det är sådär ljuvligt att ha hus i Sverige. Resten av året är det regn och rusk och snö och kallt och då är det mest jobb. Men ändå, en egen vinbärsbuske, det hade varit något det.

4 comments:

  1. Mysigt att ni valde att ha semester på det sättet i stället och det verkar som att ni har det bra. Visst är det mysigt med en egen trädgård, men instämmer helt i att det är några få månader per år och vi funderar ibland på att bo i stan, men ha ett litet torp i närheten av stan där man kan tillbringa somrarna. Hoppas att ni får en fin vecka. Kram

    ReplyDelete
  2. Inte så mycket jobb på vintern tycker jag. Då vilar allt under snön. På vårkanten däremot men då är man inspirerad och glad!

    ReplyDelete
  3. Sverige skall sannerligen inte underskattas i semesteravseende. Det är ett vackert land vi bor i och som bjuder på väldigt varierande upplevelser. Låter perfekt att ta tillfället i akt och resa runt bland nära och kära samtidigt som ni då får möjlighet att uppleve (sommar)Sverige!
    Hör av dig om ni kommer till västkusten!
    Kram

    ReplyDelete
  4. Jag har haft precis samma slags sommar och fy fasiken men jag tror det är mitt livs bästa. Äntligen har jag genuint prioriterat alla de som verkligen betyder något.

    ReplyDelete