Saturday, July 14, 2012

Osaltad buljong

Äntligen har Skryllet skaffat två tänder och kan således finfördela maten lite och därmed äta samma mat som vi. Det är ju superenkelt att utesluta salt i det mesta och bara salta efteråt efter behag men när det gäller soppor, risotto och annat buljongbaserat är det svårare. Vi har länge tänkt köpa osaltad buljong och efter att återigen ha sett tipset på riktigbarnmat.se gjorde vi slag i saken och igår njöt hela familjen av svamprisotto med allas vår stora favorit parmesan som saltkälla.

5 comments:

  1. Vi kom äntligen iväg till en affär med ekologiska varor på Ullandhaug idag, där vi bl a köpte samma saltfria buljong. Tänker att jag ska göra egen, men vet inte vem jag försöker lura. Bakade världens godaste kanelbullar sedan. Same same.

    ReplyDelete
  2. Vilken bra sak! Jag visste inte att det fanns, så Vilja fick alltid något annat när vi åt något med buljong.

    ReplyDelete
  3. Sara: Haha, men det är väl inte omöjligt?

    Sandra: Ja men visst är det bra!

    ReplyDelete
  4. Tack för länken!

    Det är faktiskt så att man inser hur mycket salt vi använder och hur lite det egentligen behövs när man lagar mat till en bebis.
    Det är ofta jag inte orkat laga två olika satser Bolognese och kört samma utan salt till mig och min fru. Råvarornas smaker kommer fram bättre då, tycker jag.

    ReplyDelete
  5. Jens: Absolut, jag tycker inte heller att det är särskilt mycket smakskillnad!

    ReplyDelete