Saturday, July 7, 2012

När solen når in längst in i själen









En semestervecka har gått och inget kunde vara bättre än att rensa huvudet och tankarna på en av de vackraste plaster jag sett i Sverige. Våra fina vänner bjöd ut oss att dela deras paradis ett par dagar och nu när vi åkt därifrån känns det sådär bra vemodigt som det bara gör när man har fått tid att tänka, känna efter och ifrågasätta det som är och hur det kunde vara.

Att vara ledig är alltid lite dubbelt för mig. Ingen annan gång låter jag tankar, drömmar och förhoppningar flöda så fritt som när jag ligger med ansiktet mot solen på en klippa eller sandstrand. Aldrig finns så mycket tid för analys, för fullkomlig avslappning. Ibland gör det nästan ont att andas, av att ta in det vackra, av all kärlek som ryms i mitt bröst när jag ser mina allra bästa lyckliga. Samtidigt kan trycket över bröstet få mig att känna mig instängd, att längta ut i världen igen, att längta eLäter se och uppleva det jag saknar. Eller saknat.

Ibland blir det så påtagligt, att för varje steg, för varje val jag gör, väljer jag bort något annat. Alla människor jag aldrig kommer att lära känna, alla platser jag aldrig kommer att vistas på, alla liv jag aldrig kommer att leva. Den där smärtan, så olidlig men ändå så skön. Att ibland bara låta sig svepas in och iväg med den.

6 comments:

  1. Det är kanske det som är en av tankarna med att vara ledig - att få tid och ro till att fundera och landa i livet. Jag har en intensiv arbetsvecka kvar innan jag checkar ut för sommaren. Stundande semester är minst sagt välbehövlig och jag ser fram emot många långa och lata dagar där jag inte gör någonting alls. Det är precis vad jag behöver just nu!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Ni verkar ha haft en härlig semestervecka på en mycket vacker plats. Visst är det så att man på något sätt låter tankarna flyta fram när det finns utrymme för dem och du har så rätt i att när man gör ett val väljer man bort ett annat. Det är lite skrämmande på ett sätt. Önskar er en fin kommande vecka. Kram

    ReplyDelete
  3. Om jag skaffar fram en stor lära-gå-vagn, skjutsar du runt mig då?

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Underbara bilder, vackra ord.
    xxx
    sARA

    ReplyDelete
  6. Ellinor: ja det är kanske så, att det är precis det man behöver.

    Sandra: Ja det där blir så påtagligt emellanåt på något vis.

    Sara: Absolut!

    Sara: Tack

    ReplyDelete