Thursday, July 12, 2012

Egoistiska skäl till att skaffa fler barn

Är det någon som har läst ekonomiprofessor Bryan Caplans bok Selfish reasons to have more kids om varför gemene man bör skaffa minst ett barn mer än vad man från början hade tänkt sig? Jag har nyss börjat och det är väl med blandade känslor som jag i mitt inre bemöter hans argument. Vissa saker är helt rimliga, vi som föräldrar idag lägger ner väldigt mycket tid på våra barn, blir stressade, mindre lyckliga och mindre benägna att skaffa fler barn eftersom de vi har tar all tid vi har. Andra saker känns märkligare, som sätten han tycker att vi ska tillämpa för att få mer tid över till oss själva som föräldrar, tv-spel, tv, mindre tillsyn och så vidare.

Det är lätt att komma med argumentet "varför skaffa barn om man inte vill umgås med dem", men det är alltså inte det Caplan vill få fram. Istället menar han att om vi umgås mindre med våra barn och istället gör saker som vi tycker är genuint roliga, kan tiden vi sedan umgås med våra barn bli bra mycket mer värdefull eftersom vi då kan vara glada, utvilade och närvarande till hundra procent. På något vis ligger det ju något i det, för inte är det till barnens bästa när en utmattad, irriterad föräldrar sitter och läser mail på mobilen samtidigt som hen halvhjärtat leker med barnet?

Caplan upprepar ständigt "parents count too, doesn't mean kids don't count at all. Han försöker få dagens föräldrar att slappna av lite mer i sin föräldraroll och därmed känna större glädje och investera i fler barn eftersom han anser att barn är en investering såväl för dig som person som för samhället. Ju fler barn och barnbarn, desto rikare liv och ålderdom och ju fler nya människor i ett samhälle, desto bättre för utvecklingen. Att slappna av i sin föräldraroll är alltså inte lika med att totalt strunta i sina barn.

Jag tänker inte här och nu försöka att rabbla upp alla argument Caplan kommer med och jag vet inte vad jag själv tycker om boken än. Jag återkommer när jag har läst klart men det tål att sägas att hans argument är väl underbyggda med statistik och fakta, han är ju trots allt professor i ekonomi.

5 comments:

  1. Blir du gravid i höst dödar jag dig!

    ReplyDelete
  2. Miljön? Ett barn eller flera som utnyttjar jordens resurser... Fattigdom?... Färre barn och migration till rika länder? Men sedan kan man ju hoppas att världen förändras till det bättre... Vill ha barn tycker jag att man ska skaffa barn och om man inte har lust skiter man i det. Behöver inte analysera varför. Lyxigt att kunna planera in barnen i livet kanske? Passar mig bra men kanske inte andra. Spännande i alla fall även om lite svamligt ämne?

    ReplyDelete
  3. Men det där med helhjärtat lekande ibland istället för halvhjärtat hela tiden det tror jag stämmer! Roligare för alla och sedan kan de fixa själva andra tider med aktiviteter eller dator... Men det är ju inte enkelt att ignorera mamma-samvetet... Man oroar sig ju jämt för allt. Hur man konkret slutar noja fast man intalar sig att man ska slappna av... Vet inte.

    ReplyDelete
  4. Sandra: Eller hur? Inte för att jag överlägger på det viset men det är ju alltid intressant att läsa om kontroversiell forskning.

    Mäster Henrik: Vad menar du, visste du inte att jag väntar trillingar? De kommer runt den 29 december tror jag!

    Anonym: Ja, man kan ju ha invändningar om huruvida det påverkar miljön negativt eller inte. Det är väl egentligen en ganska komplex fråga som kräver sin egen bok. Caplan menar inte att man ska analysera varför man br skaffa barn eller inte. Vill man inte så vill man inte. Han riktar sig mot dem som vill ha barn men som kanske tycker att det verkar vara för jobbigt att ha fler barn. Han menar alltså att om man egentligen skulle vilja ha 3 barn men tycker att det verkar vara för mycket jobb så ska man tänka om och satsa på fler barn. Att man sedan inte kan välja är ju en självklarhet men man måste ju ändå säga att majoriteten av världens befolkning kan få barn, även om många lider av ofrivillig barnlöshet.

    Anonym 2: Absolut, det tror jag med och sen undrar jag om man verkligen behöver leka så mycket med sina barn. Jag kan inte minnas att min mamma en enda gång lekte med mig. Vi syskon roade oss själva medan mamma skötte hushåll och jobb. Däremot gjorde vi en massa familjeaktiviteter.

    ReplyDelete