Saturday, June 2, 2012

Ris och heliga lamor

När vi i tisdags frekventerade Slättarps gård fanns några av butikens leverantörer på plats för att berätta om sina företag, bland annat upphovskvinnorna till hudvårdsprodukterna Holy lama var där för att berätta sin fascinerande historia om hur de kommit i kontakt med och blivit förälskade i landet Indien och det utbud av kroppsprodukter, kläder och smycken som finns där. Holy lama arbetar mycket med och för kvinnor som vill försörja sig själva och det märktes att de två kvinnorna brann för sin verksamhet. Med sig hem fick alla en liten tvål, helt gjord på naturliga råvaror. Det finns inga doftserier eller annat trams (som indiern som utvecklat tvålarna menade. Tanken är enkel, produkterna innehåller det som är bra för kroppen, ansiktet eller håret. Inget annat.

Från företaget Rice kom en märklig kvinna. Jag vet inte om hon var försäljare men efter två minuters kort presentation av företaget blev man inte ett dugg klokare på vad de egentligen gör. När jag efteråt pratade med henne svamlade hon om att deras företag gjorde massor av nytta och att hon i efterhand, när hon lyssnat på de andra, hade kommit på massor av saker som hon ville säga. Konstigt att inte innan bestämma vad som ska framföras tycker jag. Jag frågade om hon visste vad deras plast- och melaninprodukter innehöll och genast gick hon i försvarsställning, "inget farligt!", sa hon. Hon kunde inte svara på vilka gifter som saknades i deras produkter och hon nedvärderade mig genom att påstå att även om hon kunde rabbla upp några ämnen skulle jag inte förstå ändå (!).

Det är mycket möjligt att samtliga Rices saker är helt fria från skadliga ämnen, som de skriver på hemsidan. Jag vet för lite om plast för att uttala mig i frågan, men om man nu säljer helt giftfria produkter, borde man inte skylta med det? I dagens samhälle får man fortfarande leta för att hitta giftfritt och då vill man ju som konsument gärna ha informationen upptryckt i nyllet kan jag tycka. Vad tycker ni?

8 comments:

  1. Kan inte svara gällande rice saker men har själv två tallrikar med bestick till Malte. Funkar super! Tänker nog köpa lite fler saker. Tåliga men tyvärr gick engaffel sönder som jag råkade trampa på :-)

    ReplyDelete
  2. Jag vet att vi på jobbet diskuterat just Rice och deras produkter. Vågar dock inte säga vad de innehåller/inte innehåller, men all import av plastprodukter (avsedda för mat och matrelaterade ändamål) från fjärran östern har skärpts avsevärt sedan årsskiftet och strängare kontroller görs både innan avgång i ursprungslandet samt då det ankommer till Europa. Jag tar det som ett gott tecken och förhoppningsvis kan vi i framtiden vara så gott som helt säkra på att de plastprodukter som återfinns i våra svenska butiker, håller en viss standard. Du kan alltid leta efter "glas- och gaffelsymbolen", vilket visar att produkten är testad och godkänd för att användas tillsammans med livsmedel.

    Kram

    ReplyDelete
  3. Spontant tänker jag att sålänge de inte redovisar exakt vad deras produkter innehåller så får de inte lov att sälja dem, särskilt inte när det gäller produkter för barn och som dessutom skall användas till mat. I övrigt så var det ju en ohyggligt korkad representatör för företaget som behandlade en potentiell kund på det viset. Det känns helt enkelt inte som ett seriöst företag

    ReplyDelete
  4. gah, jag är en trött slarver som inte kan uttrycka sig, såhär skulle det stått: sålänge de inte marknadsför sig som ftalat (och andra skadliga plastämnen)fria så är de troligtvis inte det heller
    Det känns inte seriöst att represenationspersonen uttryckte sig och beteddesig på det viset

    ReplyDelete
  5. Kristina: Ja plast och melanin är ju praktiskt men med alla giftlarm som kommit på senaste tiden, samt det jag tagit reda på om gift och plast, känner jag att det är bäst med porslin, glas och rostfritt så långt som möjligt. Carla har glasnappflaska och riktiga bestick och skålar. Än så länge har det hållit även om hon äter själv. Vi har också slängt ut de leksaker som vi haft i plast om de inte är märkta BPA- och ftalatfria.

    Ellinor: Jo, deras melanin är säkert bra men hur är det med de andra sakerna? glas- och gaffesymbolerna är ju bra men kan man vara säker? Tänk så mycket larmrapporter det kommit angående det ena och det andra, leksaker, nappflaskor till bebisar (!) och tallrikar i skolmatsalar!

    msn00b: Nej, det är precis vad jag känner. Så länge jag inte är säker så undviker jag plast i största möjliga mån.

    ReplyDelete
  6. Ärligt talat vet jag inte vad Ricedamen hade för funktion där.:(

    ReplyDelete
  7. Jag tänker också att de borde marknadsföra sina produkter som helt giftfria om de nu är det. Läste du om bisfenol i svd idag?

    ReplyDelete
  8. Jess: Eller hur...

    Sara: Ja, de gör ju bara det delvis. Ja, jag läste efter inrådan från dig och skrev genast ett inlägg om det!

    ReplyDelete