Friday, May 4, 2012

Sjukstuga

Jag har minsann åkt på på en riktigt vidrig förkylning till, den femte sedan jag fick barn. Har legat hemma med feber och ont i kroppen hela dagen. Maken fick stanna hemma med dottern eftersom jag knappt kunnat röra mig från sängen. Jag förstår mig inte på bita ihop och göra det i alla fall. Åtminstone inte utan värktabletter och jag vill helst minimera intaget av läkemedel då jag ammar.

Annars innebär att vara hemma med Carla cirka tre timmars promenad för att få henne att sova så det finns inte på kartan att vila när hon sover. Resterande tid gäller det att underhålla den lilla damen, vilket innebär att all energi som går att uppbringa krävs. Även om det är otroligt mysigt. Hur gör ni andra hemmavarande föräldrar? Biter ni ihop och tar hand om barnen i alla fall eller har ni någon annan som kan rycka in?

11 comments:

  1. Vi kör efter devisen att är man så sjuk att man skulle gått hem ifrån jobbet/skola i vanliga fall så är man för sjuk för att ta hand om barn och då är den andra föräldraledig. Nu är det nog lättare för oss att göra så än för andra efersom vi båda är föräldralediga på halvtid så om jag missar en föreläsning eller min sambo ändrar en arbetsdag så är det ju det inga problem med arbetsgivare t ex. Jag är full av beundran för dig som fixat hela föräldraledigheten hittils själv, hur gör du för att orka nätter etc?

    ReplyDelete
  2. Tycker att ni gjorde helt rätt. Bättre att kurera med lite lugn och ro. Vi har också varit hemma båda två vid sjukdom. Många krya på dig-kramar

    ReplyDelete
  3. Jag tillhör nu klubben sjuka mammor. Har kuskat runt på tåg idag och tyckt att världen varit svår. Äntligen hemma i stan och hoppas att förkylning inte blir värre än så här. Vi har inte haft situationen med sjukdom, så jag vet inte hur vi gör? Jag antar att det finns grader även i helvetet och beroende på hur sjuk man är så får den andra helt enkelt också vara hemma. Återkommer;)

    ReplyDelete
  4. Msn00b: Att jag är sjuk så mycket tror jag delvis är en konsekvens av att jag inte har sovit en hel natt på snart 7 månader. Det finns liksom aldrig någon chans för kroppen att återhämta sig. Det är ju amningen som gör att jag inte har kunnat ta en natt, eller dag för den delen, för mig själv för återhämtning och vila som jag vet att min man annars självklart hade unnat mig. Men så fort pyret är avvänjd så ska jag se till att få sova på nätterna. Då får vi dela på uppevarandet istället!

    Sandra: Skönt att höra att andra resonerar likadant!

    Sandra: Absolut, hade jag varit förkyld bara så hade jag tagit hand om Carla som vanligt men med feber, ont i kroppen och halsont känner jag inte att det är värt det. Jag hade visst kunnat göra det om jag hade gått på alvedon men det känns ju inte heller helt sunt. Nej, det var bra att det blev så här. Nu mår jag redan bättre!

    ReplyDelete
  5. Håller med i allt som ni skriver. Fast som sjuksköterska skulle jag vilja ingripa och påstå att två Alvedon inte är någon fara varken för ammande eller gravida. Inte för bebisen direkt heller. Men mår man så jäkligt hjälper det knappt ändå...
    Vi har haft turen att slippa vara så mycket sjuka själva. Men när vi åkte på magsjuka nästan samtidigt allihopa här hemma fick farmor o farfar rycka in . Fy DÄR har ni något spännande framför er! :-) krya på dig min fina!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, två Alvedon kanske inte är någon fara men om man ska ta läkemedel i två dagar och var femte timme typ så blir det ju mer men som du säger hjälper det knappt ändå när man är helt väck :)

      Delete
  6. Är det pollen kanske? Min systers näsa rinner så fort hon går ut.

    Krya på dig!

    PS. Augusti sa vi väl om bloggdejten? Fast jag kanske kan ännu tidigare nu, kommer ner till Lund i juli och om Ellinor kan då med så kunde vi göra slag i saken redan då?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nja pollen ger nog inte feber ;) Augusti blir fint!

      Delete
  7. jo som sagt, jag är full av beundran, det där är en av de stora anledningarna till att jag inte ammade, det hade ju dessutom inte funkat med vårt upplägg. Kudos till dig, jag hade inte fixat huvudansvaret i 7 månader utan att bli lite knäpp, jag behöver komma utanför dörren och göra andra saker för att orka vara en bra mamma de dagar jag är hemma.

    ReplyDelete
  8. Verkar som om alla kommentarer jag postade på olika bloggar igår av någon anledning försvunnit - mysko!
    Hoppas att du känner dig bättre idag och att ni haft en fin helg!
    Kram

    ReplyDelete
  9. Tycker att ni gjorde helt rätt men jag hade kanske bitit ihop. Idiotiskt! Det där med sömnen är verkligen hemskt man blir riktigt sliten. Har varit sjuk med och jag tar absolut värktabletter. Inga mängder men jag har ofta ont i huvudet p g a sömnbristen. Orkar inte riktigt utan en paracetamol ibland. Tycker det viktigaste är att jag är glad. Men jag helammar inte heller. Jag är kanske lite väl bekväm som mamma. Gillat att vara ute mycket, shoppa etc och det är nog lite själviskt men med vagnen slipper man rätt mycket gnäll. Men om du är sjuk kan du ju inte lugna. Sjukt jobbigt! Hade en tuff fas nâr pappan var bortrest. Vilken tur att jag inte är ensam hemma jämt tänker jag ofta. Vet inte hur man klarar det!

    ReplyDelete