Thursday, May 10, 2012

mama och ekofrukten

Har ni läst senaste numret av mama? Där tar man i en artikel upp viktig ny forskning som visar att man bör låta sina barn äta ekologisk frukt och ekologiska grönsaker i så stor utsträckning som möjligt. Vi väljer alltid ekologiskt om det finns, även om det innebär det tredubbla priset. Man får dra in på annat än mat resonerar vi, men jag tycker att det är toppen att en tidning som mama skriver om detta eftersom det når ut till en bredare publik än bara den som är intresserad av ekologi.

3 comments:

  1. Vad bra! Synd att min prenumeration har gatt ut.

    Vi koper ekologiskt till Amaya nar det finns (far ga till en speciell affar, gor det forst for att se utbudet). Men ibland ar det lite magert.. Da blir det vanlig frukt, men inte sa ofta. Koper aven yogurt, mjolk, pasta, ost, ris etc ekologiskt till henne. Och de ganger jag koper burkar, alltid!

    Nar vi reser sa hander det att jag maste valja pa egen lagad icke ekologiskt mot ekologisk burkmat. Da brukar det bli hemmalagat for varmratter (helt enkelt for att hon inte gillar burkar speciellt) och ekologiska fruktpureer. Hur gor ni om ni maste valja?

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  2. Har bara hunnit bläddra igenom den, men såg artikeln och tycker att det är bra att de skriver om det. Vi försöker handla ekologisk frukt och grönt så långt det går. En del butiker har tyvärr inte så stort utbud.

    ReplyDelete
  3. Lisa: Jag ränker som du, så långt som möjligt ekologiskt men det är ju inte alltid lösbart. Imorgon åker vi till Stockholm och jag har köpt någa KRAV-märkta barnmatsburkar till Carla. Det är första gången hon kommer att äta burkar så jag hoppas att det kommer att gå bra. Det de säger i artikeln är att det är bättre att äta grönsaker och frukt som inte är ekologiska än att inte äta det alls i alla fall. Man kan ju inte vara slavisk. I Sverige är det nog enklare att hitta allt ekologiskt än i Polen, åtminstone i Malmö och här där vi bor granne med världens bästa Coop som har ett fantastiskt utbud och en hel del små grönsakshandlare med mera.

    Sandra: Som jag skrev ovan till Lisa, man gör så gott man kan och går det inte så går det inte!

    ReplyDelete