Tuesday, May 8, 2012

En surdegsbagare här bor i staden

Alltså nu är jag så lyckligt lottad att den där bagaren vi har köpt våra svindyra levainbröd från har fått en konkurrent i form av min make som har fått ett nytt intresse. Han har nämligen (äntligen!) börjat baka bröd. Sedan han fick den där boken av mig ni vet, har vi en puttrande surdeg här hemma och hittills har vi fått njuta av pavé, durumpavé, baguetter och fougasse. Den senaste var sååå god.  Jag hoppas att denna nya hobby är här för att stanna för jag kan lätt vänja mig vid detta.

4 comments:

  1. Det är så gott med hembakt bröd. Tar gärna del av det senaste brödets recept :)

    ReplyDelete
  2. Men oh vilken lyx! Trots att jag älskar att baka har jag ännu inte gett mig i kast med just surdeg. Jag vill baka när jag känner för det och inte behöva passa på en deg...i alla fall har jag det som en dålig ursäkt ;) Men jag VILL verkligen prova så kanske skulle göra slag i saken snart!
    Kram

    ReplyDelete
  3. Mums! Det vill vi gärna smaka!
    Du har en utmaning hos mig om du känner för det!

    ReplyDelete
  4. Sandra: Det är den franske bagarens recept, Sébastien Boudet, finns på nätet!

    Ellinor: Ja jag har inte tålamod heller så jag är glad att Erik gör det!

    Jess: Absolut, tack! Klart du ska få smaka på brödet!

    ReplyDelete