Sunday, April 15, 2012

Verdure miste och annat smaskens

Som jag skrev förut så älskar vi att laga mat från Andra mosboken av Johanna Westman. Den här veckan har Carla ätit babyhummus, zucchini med olja och parmesan, morot med olja, oregano och basilika, äggröra och palsternacksmos. Till efterrätt har hon smaskat banan, apelsin, fikon, aprikos, äpple och päron. Än så länge har vi bara provat burkmat en gång och det var i Italien där hon fick Hipps verdure miste. Hon gillade även denna, vilket jag är hemskt glad för eftersom det är skönt om man kan ta till en burk då och då vid resor och så. Jag har hört om många bebbar som vägrar både det ena och det andra alternativet.

Carla är nu sex månader gammal och har smakat på mat sedan hon var fyra månader. Sedan ett par veckor ser hennes matdagar ut som följer. På morgnarna får hon oftast havregrynsgröt med torkad frukt, rapsolja och algolja (för omega 3 intaget). Till lunch äter hon en liten portion (som vi ökar successivt) med någon puré av de ovan beskrivna till exempel och till det en dessert på mixad frukt. På kvällen när vi äter brukar hon få smaka lite av något nytt. Fortfarande ammar hon dock cirka 6 gånger per dygn så det är inga mängder.

4 comments:

  1. Vi använde också den mycket och det var då Vilja fick testa sötpotatis för första gången, vilket hon älskade! Och precis när jag skriver så kom jag på att vi ska äta det någon dag och se om det fortfarande är favorit :)

    ReplyDelete
  2. Sandra: Ja sötpotatis är ju underbart gott så det kan man förstå!

    ReplyDelete
  3. Det är verkligen en underbar bok!

    ReplyDelete
  4. Visst kanns det som om ens liv helt plotsligt kretsar kring mat? Jag alskar att laga till Amaya Det blir ju sa annorlunda att fixa till nan som tycker att allt ar sa spannande och roligt. Till oss blir det mer slentrian tyvarr.. men snart hoppas jag att vi alla kan ata samma mat.

    Kramar till er och kom garna och halsa pa i Warszawa!

    ReplyDelete