Thursday, April 19, 2012

Kidneybönbiffar med tomatkokt matvete

Här är en riktigt god middag att laga och avnjuta när man har lite mer tid, till exempel på helgen. Hemma hos oss blir det ganska ofta så att det läggs mycket tid på mat. Vi umgås och pratar om dagen och allt möjligt annat under tiden som vi förbereder middagen och småningom äter den. Jag älskar det sättet att umgås på och tycker att det är värt att lägga ett par timmar om dagen på det. Igår lagade vi biffar och matvete till oss och till Carla en liten sötpotatiskompott som ska serveras tillsammans med kokta linser med olja och färska örter.

Kidneybönbiffar
Pressa 400g kall, kokt potatis för sig och mixa 400g blötlagda och kokta kidneybönor, 1,5 dl skivade jalapenos alternativt några msk sambal olek, 2 msk potatismjöl och vatten i en mixer. Blanda om och smaksätt med salt och peppar. Stek biffar i olivolja.

Tomatkokt matvete
Fräs 2 hackade gula lökar och 1 dl tomatpuré tillsammans med 1 tsk timjan och 2 tsk spiskummin. Tillsätt 1,5 dl sweet chilisås och 6 dl grönsaksbuljong. Koka upp och lägg sedan i 4 dl matvete. Låt sjuda i cirka 15 minuter och ställ det sedan åt sidan tills matvetet är helt mjukt.

6 comments:

  1. Jaga kan också tycka att det är trevligt att lägga lite extra tid på matlagningen under helgen. På vardagarna är det dock helt annat - ofta har jag med mig matlåda till jobbet och får då ett ordentligt mål mat. På kvällen sedan brukar det ofta bli yoghurt eller liknande då jag är både trött och jättehungring efter jobb och träning!
    Kram

    ReplyDelete
  2. http://www.dh.gov.uk/prod_consum_dh/groups/dh_digitalassets/documents/digitalasset/dh_107710.pdf

    ReplyDelete
  3. Mmmm så gott! Men ska Carla serveras tillsammans med kokta linser med olja och färska örter..?
    Hahaha ;) men språkläraren då!

    ReplyDelete
  4. Haha, Charlotte, så går det när man har lite tid och vill hinna skriva mycket! Kram

    ReplyDelete
  5. Ellinor jag förstår precis, kommer att bli annat när jag börjar jobba igen!

    Anonym: jag förstår inte riktigt anledningen till länken?

    ReplyDelete