Wednesday, April 25, 2012

Film ska ses på bio (helst)

Det var så fasligt längesedan jag var på bio kände jag och så blev det plötsligt barnvakter och flera filmer på bara några veckor. Somliga på bio och somliga hemma i soffan. Låt mig få presentera några av de bästa.

Hungerspelen - För några några somrar sedan läste jag denna ungdomsroman av och fastnade med en gång i den olidligt spännande dystopin som är en blanding av dokusåpa bortom allt förnuft och Robin Hood-aktiga äventyr. Jag älskade boken och köpte genast in den i klassuppsättning till mina elever. Jag måste tillstå att jag är lite besviken över att den nu kommit som film eftersom det kommer att innebära att några av mina elever redan kommer att ha sett den innan vi läser boken men samtidigt var det fantastiskt kul att se filmen. Jag kan varmt rekommendera både bok och film!

The Iron Lady - Igår såg jag äntligen den omtalade Thatcherografin. Jag gillade den. Gjorde ni? Streep gör ju en fantastisk tolkning och visst älskar man Jim Broadbent i rollen som Denis? När jag växte upp på 80 och 90-talen var det med den allmänna föreställningen om att Margareth Thatcher var en ond person. Jag tyckte att filmen gav en väldigt mycket mer nyanserad bild. En bild av en komplett människa med med fel och brister men också med fantastiska tillgångar, sympatiska drag och en vilja av stål. Tänk att vara så säker på sin sak, att våga tro så benhårt att den lösning man själv sitter på är den rätta trots att världen rasar samman vid ens fötter. Många av hennes beslut var med all säkerhet fel och alltför hårda men i de svåraste stunderna var kanske Thatcher ändå precis vad England behövde? Har ni inte sett den så gör det. Nu. 

The Help - Niceville är en annan bok som sög in mig i den där världen man älskar att vara i som läsande människa och jag kan ärligt säga att filmen inte gjorde mig besviken. Underhållande, sorglig och tänkvärd och nära boken på rätt sätt. Jag har hört att personer som läst boken att språket är väldigt torftigt. Jag lyssnade på ljudboken och uppfattade därför inte språket som ett hinder. Kanske hade det varit annorlunda om jag läst pappersversionen. Om du inte läst den men vill kan jag därför rekommendera ljudboken eller för all del filmen!

2 comments:

  1. Tack för finfina tips! Precis som du var det allt för länge sedan jag var på bio men tänkte faktiskt att jag skulle försöka komma iväg och se Hunger games då jag hört så mycket gott om den!

    The Iron Lady måste också ses, men den tror jag att jag spar till DVD, likaså Niceville, vilken skall få en andra chans i filmformat ;)

    Kram

    ReplyDelete
  2. Du... jag undrar om jag skulle kunna få lov att be dig om en sak. Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av dina barnmatsrecept? Jag har total idétorka just nu och jag hinner inte ut för att köpa en barnmatsbok. Jag brukade bara mixa vad vi än åt (utan salt och starka kryddor såklart) men Clara verkar äta mycket roligare mat!
    kram

    ReplyDelete