Monday, April 16, 2012

Den franske bagaren

Häromveckan var jag på en föreläsning med den franske bagaren Sébastien Boudet. Ni som bor i Stockholm har säkert besökt Petit France som han startade upp för några år sedan bara för att sälja det som ett av Stockholms absolut bästa och prisbelönta bagerier och istället åka runt och föreläsa på bland annat kockskolor.

Det var en mycket inspirerande timme och bäst var det kanske att får höra franska som jag för tillfället är löjligt svältfödd på, men jag blev så fascinerad av det han berättade om att jag köpte hans kokbok till maken min som i flera år har sagt att han ska lära sig baka surdegsbröd. Efter att ha läst boken (jo det är faktiskt väldigt mycket text) är han mer taggad än någonsin. Vi får se när baket kommer igång. Att man tar åt sig järn från sädesslagen bättre om brödet är surdegsbakat är ännu en morot. Bra bröd för Carla alltså!

Även jag lärde mig något nytt. Visste ni att man ska förvara allt bröd bara i en handduk och inte i påse? Jag tror jag visste men har glömt igen. Nu förvarar vi allt bröd invirat i en bakhandduk med snittytan ner mot en skärbräda bara. Så mycket bättre det håller sig, hård skorpa och mjukt inre, precis som det ska vara!

1 comment:

  1. Visade denna boken på nätet för Henning för några dagar sedan och sade: Den här vill jag köpa till Emelie!

    Haha!

    ReplyDelete