Saturday, April 14, 2012

All you need is food

Det känns som att jag de senaste veckorna inte kunnat tänka på något annat än mat. Det är ju inte längre bara jag som ska äta utan även den där bebisen som börjar kräva allt mer fast föda. Dagarna går åt till att planera för mat, äta, mata, amma och planera för nästa måltid. När man är hemma hela dagarna blir det ju dessutom tre mål mat som ska lagas till en själv och det tar ju sin lilla tid att planera, handla, laga, äta och diska. Dessutom har vi totalt snöat in på näringslära och sitter och läser om kvällarna när Skryllet lagt sig om vad, när och hur man i allmänhet och bebbar i synnerhet ska få i sig allt man bör. Även om vi kan mycket och jag själv alltid har sett till att få i mig vad jag behöver så är det ju en annan sak när man ansvarar för ett litet barn.

Jag har alltid älskat mat och det är fantastiskt kul att laga mat både till oss och till Carla. Både jag och Erik har länge varit intresserade av näringslära, ekologi och hållbarhet och blir mer och mer intresserade av mat och bakande. Nuförtiden lagar vi middag varje dag och varje vecka lagar vi några nya rätter. Ungefär var tredje vecka gör jag upp måltidsplaner för två veckor framåt och handlar det som behövs på nätet. Däremellan kompletterar vi bara med lite mejeri, bröd och frukt. Veckomatsedeln är A och O för att det ska bli ordentlig mat lagad. Det är bara att kika på den för att få reda på vad som står på kvällens meny. Det kan jag verkligen rekommendera. På kvällarna när Erik kommer hem börjar någon av oss laga mat medan den andre leker med bebisen. Samtidigt som vi lagar till oss själva lagar vi också till Carla. Vi använder oss mycket av Andra mosboken som är en helt fantastiskt bra bebismatkokbok.




3 comments:

  1. Skulle vara inspirerande att få lite tips på recept ni testar som även passar som barnmat. Det är jätteskönt att Dani till slut äter enbart samma mat som oss i minbitar men det ska ju fortfarande planeras, handlas, lagas.

    Tvåveckorsmeny ska jag också börja med så fort vi får eget. Vill gärna veta mer hur du tänker om att lillan ska få i sig av allt? Jag tänker fisk, kött, fisk, kyckling men skulle gärna ha lite vegetariska recept.

    Ha en härlig helg!

    ReplyDelete
  2. Jag har i minst 2 år tänkt på att börja med veckomatsedel, men ändå är det endast när vi beställt färdiga matkassar som vi använt det och då har det ju varit någon annan som gjort det åt oss.. Men tack för inspirationen, nu ska jag också ta tag i det!!

    ReplyDelete
  3. Bella: Absolut, jag ska verkligen försöka lägga ut lite recept och tips på vegetariskt! När det gäller hur hon ska få i sig allt följer vi det som rekommenderas (RDI) av protein, fett, kolhydrater och mineraler. Istället för fisk får hon algolja för omega 3, istället för kött baljväxter, linser, nötter och frön. Mejeriprodukter och ägg får hon.

    Milla: Ja ibland tar det bara sådan tid innan man kommer till skott. Jag är så himla glad att vi har börjat med detta, det är så smidigt, jag lovar! Tänkte att jag kanske skulle lägga upp min matsedel också för lite inspiration :)

    ReplyDelete