Thursday, March 29, 2012

Veggoungen

När vi berättade på vårt BVC att vi är vegetarianer (Erik är egentligen bara en selektiv omnivor men hemma äter vi veggie) fick vi genast en remiss till dietist för att se till att vi kommer att ge Carla bra och näringsrik mat. Jättebra tyckte vi och tackade och tog emot samtidigt som vi skrattade lite åt att just vegetarianer blir skickade till dietist. Ofta (inte alltid förstås) har man valt att bli vegetarian av en rad anledningar vilka gör att man kanske till och med är mer insatt i näringslära och kosthållning än flertalet allätare. I vilket fall tyckte vi att det kändes lyxigt att få en timmes rådgivning inför matintroduktionen som vi redan påbörjat.

Vi var mycket nöjda med besöket och den kompetenta och trevliga dietisten som helt utgick från våra önskemål och försökte hitta lösningar för det vi ville utan att pracka på oss de rekommendationer som BVC går ut med. Hon påpekade dessutom att en vegetarisk kost där man äter ägg och mjölkprodukter och kanske då och då även fisk är en väldigt bra kost ur både hälso- och näringssynpunkt. Nu har vår familj av olika anledningar som jag återkommer till bestämt oss för att nästan helt sluta äta fisk också så det kommer att bli en laktoovovegetarisk kost till största delen men kanske även en del kött om vi hittar något bra alternativ. Jag återkommer även i denna fråga!

Eftersom vi vet att det inte är några problem att fylla protein-, vitamin- och kalciumbehoven har vi mestadels oroat oss över att hon får i sig tillräckligt med järn. Egentligen visste vi det mesta redan men det var skönt att få det bekräftat. Så här kommer lite tips om ni är fler som vill ge veggiemat till era små.
  • Att äta c-vitaminrik mat i samband med maten är toppen eftersom det ökar upptaget av järn, till exempel frukt eller fruktpuré. 
  • Man kan med fördel laga mat i järngryta om man använder något syrligt livsmedel. 
  • Järn i bröd bakat på surdeg är lättare för kroppen att ta upp.
  • Groddning av bönor, linser och fröer ökar tillgängligheten av järnet. 
  • Varje dag och varje mål ska vara komplett ur näringssynpunkt och alltså innehålla bönor, linser, ärtor eller sojaprodukter. 
  • Utmärkt är även att äta ägg flera gånger i veckan. 
  • Om skrutten ändå skulle få järnbrist tipsade dietisten om järndroppar som finns att köpa i hälsokostaffärer eller på danska apotek. Bra att skvätta i maten även för vuxna vegetarianer. 

2 comments:

  1. Det är ju sâ att kroppen har lättare för att ta upp animaliskt järn, och det är lite svârt att hitta det pâ andra ställen. I FRAnkrike är den mjölk man ger barnen upp till 3 ârs âlder (lait de croissance) järnberikad för att tillgodose behovet, och det är ju jättebra!

    ReplyDelete
  2. Sara: Helt klart, det är därför det är svårare att vara vegetarian men inte omöjligt! Det är absolut bra med järnberikad mat men jag vill komma ifrån det alltför industriella. Naturligt så långt som möjligt men utan att det blir brist på något!

    ReplyDelete