Thursday, March 1, 2012

Önskeinlägg - Köttindustrin och miljöpåverkan

Jag har fått en förfrågan om att skriva ett inlägg om köttindustrin och miljön. Jag är ju på intet sätt någon expert i frågan och vill poängtera att det blir ett inlägg från min subjektiva synvinkel och ingen absolut sanning. Det finns en miljon saker att ta upp och när jag skulle börja skriva insåg jag hur fruktansvärt svårt det är att skriva ett komprimerat inlägg. Det finns både miljö- och djurhållningsaspekter och utöver detta finns det en mängd olika parametrar att ta hänsyn till när man väljer kött, till exempel hur mycket utsläpp varje djursort genererar. Med det sagt tänkte jag börja med att berätta lite om hur jag resonerar kring köttätande.

Varför äter jag inte kött?
Jag är icke-köttätare sedan 15 år tillbaka och har varit både vegetarian och vegan från och till. För tillfället äter jag inte rött kött eller fågel men däremot fisk och skaldjur om de är KRAV-märkta eller viltfångade och ej utrotningshotade.

När folk frågar mig varför jag inte äter kött brukar jag svara "av alla anledningar". För mig att finns det inte en enda anledning att äta kött. På vegetarian.se hittar du en hel broschyr om varför man ska välja vegetariskt åtminstone en dag i veckan.

Jag är fast övertygad om att det måste till en förändring. Idag äter vi 41% mer kött än 1990. Enligt Jordbruksverket åt en genomsnittlig svensk 51 kilo kött om året 1950. Nu är vi uppe i 85 kilo. Allt detta kött kommer naturligtvis inte från fridfullt betande kor som de i Bregott-reklamen utan från en djurindustri som är mer inhuman än vad man någonsin kan tänka sig.

Är det etiskt försvarbart att äta kött?
Jag lägger inga värderingar i huruvida det är etiskt försvarbart att döda djur för att livnära sig men jag kan säga som så att jag tycker att om man ska äta djur så ska djuren behandlas med respekt under sitt liv och vid slakten. Djurhållningen så som den ser ut på de flesta håll idag är helt oacceptabel.

Hur kan det komma sig att jag äter fisk?
Att jag har valt att äta fisk är helt och hållet ett själviskt beslut. Jag tycker att det är gott och jag tycker att så länge fisket sker på ett ansvarsfullt sätt så är det okej. På WWFs hemsida finns en toppenbra lista över vilka fiskar som är okej att äta och vilka man ska låta bli. Samma sak gäller skaldjur men ska man bara komma ihåg en enda sak så är det att undvika tigerräkor/gambas/scampi. Stora företag skövlar mangroveskogar för att anlägga stora bassänger som tränger undan och dödar allt annat liv. När miljön är förstörd lämnas den och nya ställen skövlas för att ge plats åt odlingar. Se Naturskyddsföreningens film AntiScampi här och glöm inte att säga nej till jätteräkan på sushin nästa gång!

Hur påverkar köttätande miljön?
Så varför är köttätande inte bra för miljön? Ett stort problem med köttproduktionen är djurfodret som måste odlas och som tar upp enorma arealer som hade kunnat användas till annat. Dessutom skövlas massor av skog, inte minst regnskog för att ge plats åt bland annat sojaodlingar.

Skeptiker till vegetarianism påpekar gärna att det är livsviktigt för miljön eftersom betesdjur bidrar till en ökad biologisk mångfald. Det är helt sant, att välja naturbeteskött är toppen. Problemet är att det inte finns så mycket betesmark att alla betesdjur kan äta gräs. Så här, för att föda upp djur som ska bli mat odlas oändliga mängder av foder, till exempel i form av sojabönor. Om vi människor åt sojan direkt istället för att ge den till korna skulle man slippa ett svinn på 90%. Det vill säga tio människor skulle bli mätta av samma mängd som bara skulle ha mättat en människa om vi tar vägen genom kon.

Samma sak gäller för vattenåtgången. Enligt Naturskyddsföreningen kräver djuruppfödning mycket mer vatten än växtodling. Jämför 1000 liter vatten för att odla ett kilo rotfrukter mot 15000 liter vatten för att få fram ett kilo nötkött. När det gäller djurfodersodlingarna i till exempel USA och Sydamerika rekommenderar jag varmt dokumentären Food Inc.

Nästa sak att oroa sig för är utsläppenNästan en tredjedel av hushållets klimatpåverkan kommer från maten och den största delen kommer från köttkonsumtionen. Uppfödningen av djur står globalt för hela 18 procent av utsläppen av växthusgaser. Det är mer än trafiken. (Ur Naturskyddsföreningens Mat för ett bättre klimat).

När det gäller kött- och fiskproduktion går det åt massor av energi i form av fossila bränsle. Det är uppvärmning av stallar och fabriker, transporter av djurfoder och gödsel och framställning av djurfoder och konstgödsel. Dessutom använder man sig av kemiska bekämpningsmedel vid odlingen. Utsläppen påskyndar växthuseffekten. Vår djurhållning generar även ett kväveöverskott som förstör vatten och skog. Mer om detta hittar du på Naturskyddsföreningens länk ovan samt på vegetarian.se.

Om man nu ändå vill äta kött?
Jag väljer att inte äta kött överhuvudtaget men ett alternativ skulle kunna vara att äta kött bara en eller två gånger i veckan. För en fungerande köttproduktion, där varje djur föds upp med respekt krävs en kraftig minskning av vår konsumtion. Om man vill äta kött tycker jag att man ska välja ekologiskt kött rakt av eller ännu hellre vilt kött. Köp gärna av en närliggande gård, detsamma gäller för ägg. I Sverige är KRAV-märkningen bra. Här hittar du kraven som KRAV ställer för olika slags kött. Kravmärkt är förstås alltid bättre än icke-kravmärkt men även kravmärkt har sina brister i djurhållning och inte minst när det gäller djurfoder.  I Europa finns EUs ekologiska märkning och på länken kan du läsa vilka krav som ställs för denna märkning.

Läs vidare
På min läsalista står Jonathan Safran Foers Äta djur. Om man läser om boken här får jag känslan av att han och jag tänker exakt likadant när det gäller köttkonsumtion. Många bra tips och goda råd finns på den hemsidan Medveten konsumtion och bor du i Stockholm, Göteborg, Falun, Uppsala eller på Gotland kan du använda dig av ekoguiden för att hitta bra mat!

6 comments:

  1. Tack snalla du for att du tog dig tid att skriva allt detta. Verkligen tankvart! Att vi blir vegetarianer ar inte sa troligt just nu, men vi kan absolut dra ner en hel del. Och det ska vi gora. Maste bli battre pa vegetariska ratter..

    Stort stort tack igen! Nastan sa att jag ska skriva ut det och hanga pa kylskapet.

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  2. Lisa: Jag förespråkar inte att alla ska bli vegetarianer utan att alla bör äta mer vegetariskt, hoppas att det framgick! Härligt att ni bryr er och vill göra skillnad. Jag blev jätteglad när du frågade om detta inlägg! Tips på god veggiemat kan du hitta både här under rubriken mat och dryck (jag ska rensa lite och lägga mer under rubriken recept så det blir lättare att hitta) och sen vet jag att Ellinor har massor av mumsiga recept inne hos sig men det vet du säkert redan. Lycka till med veggiematen!

    ReplyDelete
  3. Det framgick absolut! Det är mer mitt eget samvete som spökar, därav kommentaren.

    Ska kika runt efter recept, tack för tips! Trevlig helg!

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  4. I vâr familj har vi minskat vâr köttkonsumtion rejält under de senaste tvâ âren. Det var inte helt lätt att byta vanor och krävdes en hel del planering i början (särskilt dâ vi bor i karnivorlandet Frankrike). Men nu ser jag bara fördelar, lättare samvete och tyngre plânbok:) Däremot äter vi mycket fisk, och när jag kikar pâ wwfs lista för min del av världen borde vi nog tänka om kring vissa fisksorter...

    Jättebra och informativt inlägg, alltid peppande och intressant att läsa om andras tänk kring det här!
    /Helene

    ReplyDelete
  5. Lisa: Vad bra! Inte att du har dåligt samvete alltså, det ska du inte ha. Du tänker ju på det här i allra högsta grad!

    Helene: tack för din kommentar och välkommen hit (för du har inte kommenterat tidigare va?). Vad roligt att du tyckte att det var ett informativt inlägg. Jättekul också att ni lyckas äta så mycket fisk och vegetariskt i Frankrike, vet hur svårt det är! Lycka till med fisken också, listan är super att ha i mobilen eller i plånboken!

    ReplyDelete
  6. Tack så mycket. Väldigt bra argument som man ser alltför sällan!
    /En annan veggie i Göteborg

    ReplyDelete