Sunday, March 18, 2012

Jag ger dig livet - och en jävla massa gift

I veckan såg vi dokumentären Underkastelsen av Stefan Jarl. Du som vet med dig att du inte orkar med mer dåligt samvete än du redan har för allt man bör eller inte bör göra, äta, köpa och så vidare kan sluta läsa nu. Ni andra, som liksom jag inte kan värja er, se gärna filmen, det går inte att ducka.

Dokumentärmakaren Stefan Jarl, som är i 60-årsåldern då dokumentären spelas in, bestämmer sig för att låta en forskare ta blodprover på honom och analysera vilka gifter han har i sitt blod. Det visar sig vara katastrofala mängder. För att få en jämförelse med någon yngre ber han gravida Eva Röse att göra samma sak. Hennes nivåer är inte lika höga men illa, förmodligen lika illa som för dig och mig. Ett antal  forskare analyserar och berättar varför och vad detta innebär.

Vi går dagligen runt och samlar på oss gifter genom kläder, mat, plast, tyg och så vidare. Det är gifter som aldrig försvinner ur vår kropp, med ett undantag. När vi ammar. Det är här det blir riktigt läskigt. Amningen är rena hälsokuren. För mamman. För bebisen är det en ren och skär giftcocktail. Ändå sägs vinningarna med amningen vara högre än att låta bli så det är ingen propaganda för att inte amma. Det slutar dock inte här. Ingen i samhället får i sig så mycket gift som våra minsta. De slickar i sig flamskyddsmedel, ftalater och annat skit från tyg, leksaker och matskålar. Värst är nya textiler (tänk förutom kläder på badlakan, lekfiltar, lakan och soffan), leksaker i plast (allt är ju i plast) och matskålar, skedar och nappflaskor.

Eva Röse säger vid ett tillfälle i dokumentären att hon inte vill veta mer. Hon har hört nog och höggravid osm hon är orkar hon inte mer eftersom man ändå inte kan göra något åt det. Jag och maken diskuterade efteråt och håller inte med. Man kan definitivt göra något åt det, inte åt de gifter vi och vår dotter redan har fått i oss, men visst kan man förhindra att det blir mer.

Förutom det vi redan gör, som att köpa alla kläder, som inte är begagnade och tvättade hundra gånger, i ekologisk bomull, äta och servera ekologiskt i största möjliga mån samt använda enbart ekologiska rengörings- hud- och hårvårdsprodukter så har vi nu bestämt oss för att byta ut alla matlådor, bestick och skålar vi har av plast till porslin och riktiga skedar. Att låta Carla äta med riktig sked och på porslinstallrikar är enkelt men svårare blir det med lunchlådorna, och egentligen är dessa värst eftersom man ofta micrar maten i lådan (vilket avsöndrar massor av kemikalier). Idag var jag på stan och letade efter burkar med lock i porslin eller rostfritt men hittade inget.

Jag vet att man inte kan göra allt och jag förstår om folk läser detta och tänker att jag ska lugna ner mig, att så farligt kan det inte vara. Samtidigt tänker jag att det här är det jag brinner för och känner att jag vill dela med mig av. Om vi alla väljer något att lägga krutet på så tror jag att vi tillsammans kan skapa en lite bättre värld. Nej, man kan inte gör allt men med relativt små medel kan man förändra och förbättra i alla fall för sig själv, sina barn och om man har tur, någon mer.

Om ni inte blir övertygade om att se filmen efter mitt inlägg, läs recensionen i DN här.

7 comments:

  1. Tack för tipset och välskriven recension. Skall absolut ta och se denna.
    Önskar dig en fin måndag!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Det är svårt att hitta matlådor i rostfritt stål, men det går. Jag har just köpt en sådan hos Swedol i Halmstad (de har webbshop) efter att ha läst en reportageserie i Hallandsposten om Underkastelsen och Stefan Jarl o.s.v. Alternativt kan man hitta sådana matlådor på Tradera.

    ReplyDelete
  3. Jag vet... Detta är förskräckligt!!! När jag varit på en föreläsning för 1-2 år sedan, så tror jag vi pratade lite om detta. Jag försökte oxå hitta matlådor och vattenflaskor i glas eller porslin men det är banne mig inte lätt. Men aldrig att jag har värmt plast i micron -upp på vanlig tallrik först!
    Usch, vi får prata mer om detta på onsdag! Nu ska jag iväg och dansa :) puss,C

    ReplyDelete
  4. Ellinor: Tack och vad kul att du blev inspirerad!

    Johanna: Tack för tipset! Vi har hittat i porslin nu i alla fall. Vet du hur det är med rostfritt stål, giftfritt?

    Charlotte: ja gud, du och jag får träffas och prata mer. Jag ska skriva här på bloggen om både vattenflaskor och matlådor utan gift!

    ReplyDelete
  5. Hejsan.

    Vill ge massor med bra tips:

    1. Glasförvaringslådor kan du hitta på biltema för en billig peng, har för mig att det är silikon-tätning i locket. Finns online.

    2. Nappflaskor för barn i glas hittar du på denna sida
    http://www.glasnappflaskor.se/produkter1.html
    billiga dessutom.

    3. Tyckte att dessa var bättre dock eftersom man kan köpa till "pipmuggs-lock" och byta ut när barnet blir större, samt finns det silikonhölje för greppvänligheten. Giftfritt det med förstås. :-)
    http://www.rekolek.se/?category_id=7&item_id=03190100

    4. När det gäller kosmetik/hud & hårvård så är sällan alla ekologiska produkter bra för dig och miljön. För att lära dig ännu mer om detta läs denna spännande boken:
    http://www.bokus.com/bok/9789170375675/badskumt-gifterna-som-gor-dig-ren-frasch-och-snygg/

    5. Och den ultimata "giftguiden":
    http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/miljogifter/den-flamsakra-katten/
    Så spännande. LÄS LÄS LÄS LÄS LÄS.
    Skriven på ett lättförståeligt och roligt sätt.

    Har inte sett underkastelsen ännu, men snart så.

    Ett sista tips om man tycker allt känns lite för mäktigt så kan man ta till sig/börja med EN sak i alla fall:

    Ifrågasätt alltid om det är Bisfenol A i kassakvittot (gäller alla affärer). Det är nämligen skyhöga halter av sjukt giftiga Bisfenol A i nästan alla kvittorullar. Vet dom ej eller ens tvekar så lämna kvittot och försök snällt förklara att dom borde prata med sin chef och byta ut dem. Stackars alla butiksbiträden (och vi konsumenter) som inte har en aning om vad vi utsätts för.

    ReplyDelete
  6. Hej Anonym och tusen tack för alla tips. Jag ska kolla upp sidorna nu (Äntligen en stund över när pyret sover). Jag har nu redan köpt matlådor i porslin från Alessi och en nappflaska i glas från Ekokul men jag ska ändå kolla upp sidorna för frmatida bruk. Tack för yips om kosmetika och hudprodukter, man kan aldrig vara säker nog även om jag tror att mycket av det jag använder är bra grejor. Det där med kvittona har jag hört förut men jag har inte ifrågasatt det i affärerna, ska börja med det nu, om de hör det tillräckligt många gånger så kanske det händer något!

    Titta gärna in igen om du har fler tips!

    ReplyDelete
  7. Så kul att du finns!

    Jag blir lika glad varje gång jag hittar eller läser om någon som faktiskt väljer att inte strunta i allt detta. Det bidrar till att det i framtiden kommer bli allt lättare för oss att välja rätt och framförallt att nästa generation får bättre förutsättningar!! :)

    www.viktorialindholm.se

    ReplyDelete