Saturday, March 17, 2012

Industrigröt

Sist vi var på BVC rekommenderade vår sköterska varmt att vi skulle köpa industrigröt till Carla så att hon skulle få i sig lite extra järn. Några veckor tidigare fick jag höra av en annan sköterska att burkmaten är jättebra. Jag har nu från otaliga håll hört om denna mat och denna gröt och jag känner mig så förvirrad. Vi vill som alla andra ge vårt barn det bästa som vi kan tänka oss. Det bästa är relativt. Alla är vi olika och alla tycker vi olika. Jag respekterar till fullo alla som väljer att ge sina barn industrigröt, färdigvälling, burkmat och allt det där, men, det kan väl inte vara ett måste att göra det? Visst är det smidigt med en burk men det kan ju inte vara så att det är bättre än att laga mat från grunden på ekologiska råvaror? I så fall tycker jag att det är sorgligt. Har det gått så långt att maten vi stoppar i oss är så näringsfattig att barnen får mer näring av processad mat med i efterhand tillsatta näringsämnen? Jag menar inte att det är fel med burkar eller med industrigröt men jag vill veta om det finns ett alternativ.

Vad gäller maten vet jag att många lagar den själv och att man kanske bara använder burkar lite då och då men när det gäller gröten vet jag bara en enda som gör gröt från grunden och egentligen är hon och jag lika konfunderade och har diskuterat i timtal vad man kan ge till de små för att de ska bli mätta och för att de ska få i sig mer järn. Kompisen i fråga gav mig rådet att laga gröten i gjutjärnspanna eftersom det avger lite järn men det är ju inte tillräckligt. Är det någon som vet hur man kan få i sin bebis mer järn utan att ge industrigröten innan de äter tillräckligt med fast föda själv? En annan fråga, är det någon som har tips på vad för sorts gröt som är bra att ge till bebbar? Just nu får hon lite, lite havregrynsgröt men vi vill inte ge för stor mängd eftersom det är ganska svårsmält. Man kan ju förstås blanda i lite sviskon, fikon eller aprikoser men det kanske finns andra alternativ. Så snälla, tips på bra gröt och järnrik mat för spädisar!

Dessutom trodde jag att järnberikad gröt och välling är mål som ersätter amning innan de helt och fullt äter vanlig kost men om man fortsätter att amma, behöver man då ge gröt och välling också? Ni som bor utomlands inte ger ni välling? Hur gör ni?

8 comments:

  1. Jag har noll erfarenhet av det där, men var ändå tvungen att skriva en rad. Det är skrämmande när "bättre vetande människor" rekommenderar halvfabrikat och industrimat, framför äkta vara. Visst kan det vara så att de innehåller mer näringsämnen och liknande, men det beror ju inte på kvaliteten av maten utan på de tillsatser man lagt i och hur nyttigt kan det vara undrar jag...
    Jag tycker att det kan vara nog så svårt att hitta bra mat till mig själv, då kan jag inte ens föreställa mig hur det måste vara att göra det samma till ett litet barn som man självklart vill ge det allra bästa i alla avseenden.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Nu äter Alvar ofta mackor till frukost, men när han var mindre så blandade jag Hipps ekologiska gröt med Änglamarks snabbhavregryn. En kompromiss helt enkelt. Jag tog först snabbhavregrynen i kallvatten och lät de svälla under tiden jag kokade vatten. Sedan hällde jag över Hipp-grötpulver och kokande vatten och gröten hade rätt temperatur direkt. Blir lite mer fibrer och mindre industriellt.

    ReplyDelete
  3. Ellinor: Ja verkligen och man är liksom mer rädd för att göra fel till sin bebis än till sig själv. Jag tänker annars precis som du.

    Milla: Bra tips! Vi kanske kör med något liknande!

    ReplyDelete
  4. Jag har för mig att jag skrivit om detta i en tidigare kommentar men angående järnet så skall man inte bara anta att barnet inte får i sig tillräckligt med järn, BVC utgår ifrån livsmedelsverkets rekommendationer som i sin tur baserar sig på allt annat än dagsfärsk statistik där det visat sig att ett genomsnitt av barnen ökar sitt järnbehov vid fyra månaders ålder. Inte att ett genomsnitt av barnen får järnbrist. Sn är ju BVC som vi tidigare konstaterat inte så himla bra på att tolka information alla gånger... Symptom på järnbrist är enkla att se. Om du är det minsta orolig så be BVC ta ett enkelt blodprov på skryllet men jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig. Barn mellan 1 och 3 års ålder bör få i sig 6,9 mg järn /dag. Br källor är bönor/linser/broccoli och aprikoser etc som du redan ger

    ReplyDelete
  5. Msn00b: Varför har du lagt ner din blogg, du har så mycket kloka saker att säga. Jag behöver dig i cybervärlden ;) Tack för denna nyttiga information. Även om man egentligen vet så tycker jag att det är svårt att lita på sig själv när man har så många som säger annorlunda runt omkring sig.

    ReplyDelete
  6. Men gull! Vi får se, jag kanske sparkar igång en ny framemot sommaren, just nu är det plugg plugg plugg och sova sova sova som gäller för att hinna och orka med :) Och jag håller med dig, det är mycket tyckande ifrån alla runt omkring... Kan du förresten rekomendera en bra BVC? Vår supersköterska har blivit långtidssjuksskriven så vi måste hitta en ny. Hennes ersättare har..eh..intressanta åsikter nämligen :P Kram på sig!

    ReplyDelete
  7. Bara man är medveten om vad det är man ger sitt barn, så tror jag absolut att hemlagad mat kan ge tillräckligt av de flesta näringämnena, men jag helgarderar mig ändå. Jag har bland annat använt spädbarnsmjölk i pulverform för att ha i maten (där vi vuxna haft crème fraîche), för att få lite extra järn och vitaminer.

    Jag har bott utomlands då mina tre barn varit små och aldrig haft tillgång till gröt eller välling. Jag har gjort egen gröt, på mixade havregryn och spädbarnsmjölk med mixade färska aprikoser (eller aprikospuré, om det inte var säsong för färska) blandad i. Även risgrynsgröt och mannagrynsgröt kokade jag på spädbarnsmjölk och blandade med fruktpuré eller mixad frukt.

    Symptom på järnbrist kan vara lätta att se, men när jag bad om råd på (franska motsvarigheten till) BVC angående järn, så trodde de inte att min tjej hade brist. Blodprovet visade att hon låg jättelågt. Hon har hög ämnesomsättning och behöver äta mycket för att få tillräckligt och då räcker väl inte järnet till.

    ReplyDelete
  8. Ser att du skrivit detta för ett tag sedan men jag sriver ändå några rader. Jag förstår mig inte heller på alla rekomendationer om industrigröt å färdigmat och jag tror att det är bra att ifrågastätta allt i samhället för det flesta handlar i slutändan om ekonomiska intressen framför människor, deras hälsa å liv. Jag gör egen gröt till min 7-månaders å då mixar jag eko havregryn och eko bovete till ett grötmjöl som jag sedan kokar upp med vatten. Sen tillsätter jag en tsk nyponskalsmjöl som är rikt på c-vitamin och antioxidanter, sen har jag ca 1 tsk ekologisk kokosfett i. Jag har även gjort iskuber på ekologiska aprikoser som jag kokat upp och mixat efetrsom de innehåller mycket järn och antioxidanter. C-vitaminet i nyponskalsmjölet hjälper till att ta upp järnet från aprikoserna (viktigt att använda ekologiska aprikoser då de oekologiska innehåller svavel). Sen brukar jag ha i en iskub med bröstmjölk de dagar han har ammat mindre. Nu när han blir allt mindre intresserad av att amma ska jag börja tillsätta de vitaminer jag själv dricker även i hans mat. Dessa vitaminer är superbra och har ett patenterat näringstransportkoncept som gör att näringen går ut väldigt snabbt ut till cellerna. Om du vill vete mer om de vitaminerna så berättar jag mer än gärna! :) Lycka till!

    ReplyDelete