Thursday, March 8, 2012

Fem månader på internationella kvinnodagen

Världens mest okoncentrerade bebis som alltid ska vara med, inte har tid att sova och skriker högt om hon inte får som hon vill. Hon älskar mat och tuggar i sig rån, äpple och gröt med god aptit. Hon skrattar högt när man kittlar henne under armarna och hon ler mot alla som ler mot henne. Just idag pågår skorvbehandling, därav inomhusmössan. Det här är en tjej som vet att göra sin röst hörd och som inte tar någon skit. Det bådar gott för framtida kvinnor!

6 comments:

  1. Så ni kör skorvbehandling, vill gärna höra vad ni tyckte om den sen. Vilja har också haft lite skorv, men bestämde att inte göra något åt det. Då de säger att det brukar försvinna senast vid 1 år. Vilja är snart det, men nu är det så lite att man ser det om man tittar riktigt noga. Tänkte pröva med vanlig olja, men insåg hur hon skulle se ut efter det och så mycket tycker hon inte om när man tvättar håret :)

    ReplyDelete
  2. Söt som socker, precis som mor och far ;) Måste vara fantastiskt att se hur personligheten hos en sådan liten människa växer sig allt starkare och mer unik allt efter vad tiden lider.
    Kram

    ReplyDelete
  3. hej
    min bebis är 4 mân och jag funderar pâ om jag ska börja med smakisar eller vänta. varför började ni (innan 6 mân) och hur gjorde ni? menar du äpple som mos till gröten eller klarar hon redan bitar? jag hade bestämt att börja men nu googlade jag och dâ stâr det ju att rekommendationen är 6 mân vilket även bm sagt men de flesta verkar börja tidigare och bm verkar tycka det är okej. hur tänkte ni?

    ReplyDelete
  4. Dessutom gillar hon sin mormor och morfar!!! Ibland att äta på och ibland att gosa med. Hon är världens bästa baby.

    ReplyDelete
  5. Sandra: :)

    Sandra: Ja, herregud vad man blir trött på BVC. Vi hade inte heller tänkt att göra något åt det eftersom vi hade hört att det brukar försvinna av sig självt. Möjligtvis hade vi täkt försöka med lite olja men vår bvc-sköterska sa att olja det hjälper inte och det går inte bort av sig själv. Hon tyckte att vi skulle ta bort det så att det inte börjar lukta härsket och det innan C fick mer hår. Man blir ju inte klok på någonting. I vilket fall satte jag på salvan i två timmar och gnuggade sedan bort hälften av skorvet med en handduk. Det blev fint och inte irriterat och C verkade inte bry sig så det var väl okej.

    Ellinor: tack fina du, ja det är helt otroligt hur mycket personlighet de har från början och kul när det visar sig mer och mer.

    Anonym: Dagens rekommendationer är att börja med smaksensationer vid fyra månaders ålder och sedan med smakportioner vid sex månader. Vi låter Carla smaka på allt men eftersom hon tycker att det är kul får hon smaka några teskedar havregrynsgröt varje dag och lite bröd och frukt i större skala än bara "smaksensationen". Jag har skrivit mer om detta här: http://greiddnos.blogspot.com/2012/02/smaksensationer.html

    Jag tror att man ska göra vad som känns bäst för en själv. Verkar bebisen vara intresserad av mat så kan man ju testa, om inte, vänta. Eftersom rekommendationerna nyss förändrats så tar jag det hela med en liten nypa salt och låter Carla bestämma hur mycket hon vill smaka och äta. Om en månad kommer vi nog att införa lite större smakportioner. Jag lovar att skriva mer om mat så småningom för jag har mycket tankar om detta!

    Mamma: Ja det förstås!

    ReplyDelete