Tuesday, February 21, 2012

Smaksensationer

Kan man äta den här tro? 
Ständigt kommer nya rön när det gäller det mesta, inte minst gällande bebisar. Vare sig det gäller mat, sovande eller uppfostran verkar det ständigt finnas några saker man absolut måste göra eller absolut inte bör göra. Carla har fyllt fyra månader och för ett par månader sedan skulle det betyda införande av smakportioner, testa sig fram med potatis, morot och palsternacka och se upp för allergier. Vid sex månaders ålder skulle ett av målen vara utbytt mot mat.

Nu är det tydligen något helt annat. Det talas om smaksensationer och barnet kan få smaka allt som de vuxna äter, saltat eller ej, i kryddmåttsstorlek. Vid sex månaader kan man börja med smakportioner och vid åtta månader ska en amning om dagen bytas ut mot mat. Anledningen lär vara att man inte vill konkurrera ut amningen för tidigt. Jag tycker att det låter bra men egentligen spelar det nog inte så stor roll hur man gör. Det har varit så olika i olika tider och det verkar ju ha gått bra för de flesta av oss. Man får väl helt enkelt se hur mycket ens barn vill och behöver ha.

Det som förvånar mig med hela den här matgrejen är att de på ett annat BVC  än mitt för fyra månader sedan sagt till en kompis till mig att om man inte byter ut ett mål mat om dagen vid sex månaders ålder så utvecklas hjärnan inte som den ska. Helt otroligt. Hur kan de säga en sådan sak bara månader innan de bryter rekommendationerna? Dessutom kan det väl inte ligga någon sanning i ett sådant påstående?

10 comments:

  1. I know, jag tror man får gå på det som känns bra. Elsa äter redan en portion gröt om morgonen och burkmat till lunch. Och utöver det ersättning. Hon är mätt, glad och tycker att det är roligt. Men det är verkligen lustigt att det svänger så med rönen. Hur ska ni göra?
    Kram

    ReplyDelete
  2. Det är en djungel det där och jag tror precis som Sandra att man får känna sig för lite vad som passar er och Carla bäst. Tror att det var 6 månader när Vilja föddes, men att de nyligen ändrat det till 4 igen. Vilja åt nästan bara vanlig mat vid 6-månader, hon ville inte ha något annat. Medan andra som är 11 månader inte äter bara vanlig mat ännu. Så man ska verkligen göra det som känns rätt för sig själv och barnet. Kram

    ReplyDelete
  3. Jag tror också på att lyssna på barnet och göra det som passar er. Sen är mitt lilla tips att vänja henne sen tidigt vid att all mat inte behöver vara sammetslen.

    Dani (snart 1) äter antingen pure (6mån burk) eller hela bitar. Helst vill han hålla större bitar i handen o knaga, såkallade BLW metoden...

    Jag ammar ju fortfarande flera ggr om dagen och natten...

    ReplyDelete
  4. Oj, vad annorlunda! Jag skulle inte vara sa pigg pa att ge salt.. Och att vanta till 8 manader med att byta ut en maltid? Det har var matglada och hungriga bebis inte klarat av. Hon ater sen en manad tillbaks (sa alltsa vid 7 manader) 4 mal, grottfrukost, lunch, mellis och middag. Ibland lite frukt mellan frukost och lunch.

    Borjade med smakportioner vid 5 manader, men hon fick bara lite lite en gang om dagen tills hon var 6 manader. Da blev det mer riktig lunch och sen mer och mer la vi till de andra malen.

    Jag ammar en gang pa morgonen innan vila, och en gang innan eftermiddagsvilan. Sen ersattning innan laggdags och ammar 1-2 ggr per natt.

    Ga pa magkanslan! Du kan lita pa den, ni ser och kanner vad som funkar bast for Carla.

    Kram pa dig!

    ReplyDelete
  5. Haha...man kan lätt bli galen av alla rekomendationer som ändras stup i kvarten och ännu oftare.
    Man är helt enkelt tvungen att lyssna, reflektera, gallra ur, tänka efter lite mer och sedan göra det som känns bra.
    Som sagt...barn har utvecklats som dom ska i alla tider och med olika rekomendationer och med olika förutsättningar.

    många kramar fining!!!

    ReplyDelete
  6. Oj vad jobbigt med alla dessa rekommendationer och hot(!) men tyder inte dessa spretiga uppgifter egentligen bara på att det egentligen inte är någon som vet, att det varierar... :)

    Lycka till och hoppas Carla mår gott och äter vad hon än får.

    ReplyDelete
  7. Men gud så tröttsamt! Vilken oproffessionell personal. Jomenvisst. Det är nämligen så att man forskat fram att puread havre vid exakt 6 månader är essentiell för hjärnans utveckling. Jag undrar ju lite hur de tänkte sig att den forskningen gått till?
    Det man faktiskt KAN säga är att gröt är järnberikad och att barn vid ungefär fyra månaders ålder bör öka intaget av järn men det regleras ju även i ersättning och inte bara i gröten (såväl ny som gammal ersättning). Men inte ens det är ju egentligen en självklarhet eftersom den forskning som har bedrivits där man kunnat konstatera järnbrist hos barn vid ungefär fyra månaders ålder har varit ammade barn och det har ju då kunnat häröras till mammans järnbrist... Nåväl, förlåt för uppsats jag blir bara sur på BVC sköterskor som uttalar sig tvärsäkert utan att ha en jäkla aning.

    ReplyDelete
  8. Sandra: Ja, Elsa är väl precis en månad äldre än Carla. Vi kör på att hon får smaka allt möjligt nu men är försiktiga med salt och inget socker förstås. Framåt sex månader räknar vi med att ha introducerat smakportioner också och sen får vi helt enkelt se när det blir mer riktig mat. Gröt tänker jag mig också att vi börjar med framåt sex månader. Men jag är egentligen inte så orolig, tror vi kommer att försöka lyssna på Carla och se vad hon behöver och vill.

    Sandra: Ja, det ändras ju hela tiden. När vi var små berättade mamma att man skulle ge barnen saft vid sex veckors ålder haha. Ja, en del barn behöver mat tidigare, andra vill vänta, så är det ju bara.

    Bella: Bra tips det där med bitar i maten, har förstått att många bebisar kan bli lite kinkiga med det. Ja, jag hoppas att liksom du kunna fortsätta att amma lite grand så länge som möjligt men man får ju se vad Carla vill. Jag gillar BLW också och tror på lust till mat!

    Lisa: Oj vad hon äter, vad härligt! Jag hoppas att Carla kommer att vara lika matglad och äta både mat och amma ett bra tag till. Tyvärr verkar det som att den vanliga maten ofta slår ut amningen. Jag har flera vänner med barn som vid cirka sju månader inte vill amma längre eftersom de blir för mätta på maten. Jag tror att det är lite det de vill förhindra med de nya rekommendationerna. Jag tycker faktiskt att det verkar vettigt. Dessutom säger de att om man låter de smaka fler smaker tidigt blir de mer benägna att gilla fler smaker senare, men jag vet inte, tror inte att det på något sätt är avgörande. Som du skriver är vi väldigt försiktiga med salt. Vi saltar ju inte den maten hon ska äta men om man bara tar lite av sin egen mat på fingret är det ju så otroligt lite så det knappt märks. Det låter som att vi kommer att göra ungefär som ni. Carla blir snart fem månader och hon smakar mer och mer så det blir nog mål vid 6-7 månader.

    Maja: Ja man får helt enkelt gallra och lyssna på sig själv för att inte blir knasig!

    Annika: Absolut, åtminstone så betyder det att det inte är hela världen om man inte gör precis som BVC rekommenderar!

    Msnoob: Haha, exakt. Jag vet inte om det är min väninna som har missuppfattat men hon var säker på att de sagt så och jag tycker att det är oändligt oproffsigt att vräka ur sig något så urbota korkat. Som att man inte på flera håll i världen helammar mycket längre än så. Du, annan sak, har du lagt ner din blogg?? Är ju nyfiken på hur allt gått!

    Tack för alla era synpunkter!

    Kram Emelie

    ReplyDelete
  9. hej igen, både ja och nej, det blev ett sådant där evighetsprojekt och jag räckte inte till helt enkelt, sen skulle jag logga in för att berätta att allt gått bra och så kommr jag inte åt inloggningen, hur jäkla dumt som helst! Men alltså jo, jag lever, vi var inne och födde på Lund dagen innan er och allt gick kanon, efter 36 timmars värkarbete (som gick mindre kanon)blev det kejsarsnitt och minin00b anlände klockan halv två på fredag eftermiddag :)

    ReplyDelete
  10. Msn00b: Jag förstår. Vad kul att du svarade här i alla fall och grattis till mini! Kul att de är exakt lika gamla sånär som på ett dygn då våra bebbar. Fy fan, värkarbete vet hag en del om ja, inte kul, speciellt om det inte leder någon vart. Skönt att det gick bra till slut i alla fall!

    ReplyDelete