Friday, February 10, 2012

Rutiner

Jag förstår att ni undrat hur det gått för oss med våra läggrutiner, eller hur? Underhållning av högsta klass så här en fredagkväll, babysnack. I vilket fall har vi kört rutinen en vecka nu. En av oss går in med bebisen i sovrummet vid åttatiden och ger henne kvällsmaten, sedan sjunger vi en vaggvisa (läs Drunken sailor av någon outgrundlig anledning). Efter det lägger vi ner henne i sängen och säger godnatt. Skriker hon tar vi upp henne igen, vyssjar tills hon är lugn och lägger sedan ner henne igen.

Första kvällen tog det två timmar, kväll nummer två en timme och en kvart. Tredje och fjärde kvällen tog det en halvtimme och femte en timme igen. Men. Igår gick det på en kvart och idag, hör och häpna, somnade hon så fort jag lagt ner henne i sängen och sagt godnatt tre gånger som ett litet mantra. Nu håller vi väl tummarna för att detta är en trend, eller åtminstone en okej läggningsrutin?

6 comments:

  1. Gött! Det gäller att vara konsekvent. Och självklart lyhörd och kärleksfull. Precis som ni är. Har hört och läst allt för många gånger " Vi har provat allt" Då ser jag framför mig hur man verkligen provar allt, olika saker från dag till dag, för att det inte fungerar direkt eller efter ett par försök. Inte konstigt barnet blir förvirrat?! Det gäller väl att visa genom handling att mamma har koll på läget, vet vad som är "bäst" och att barnet kan vara tryggt. Puss på dig och puss på goa Skryllet. Ser fram emot att träffa henne snart!

    ReplyDelete
  2. Vad härligt att det går så bra :D. Håller tummarna att det håller i sig. Och drunken sailor, hahah. Alla knep är tillåtna. Själv gillade Felix Oh Tannenbaum på tyska ;) .kram kram Linda

    ReplyDelete
  3. Jag håller tummarna att det fortsätter så! Ps: Älskar din humor (syftar till första meningen) Kram kram!

    ReplyDelete
  4. Håller tummarna för att den fortsätter fungera. Här hemma har vi ändrat lite på sovningen på dagarna. Ha en fin lördag. Kram

    ReplyDelete
  5. Oj later ju jattebra! Amaya somnar fortfarande bara i famnen.. men behover i alla fall inte ammas. Jippie!

    Du skrev att vi varit duktiga med var rutin. Vet inte det jag.. Ibland skapade det mer problem an vad det hjalpte och jag kande mig valdigt last. Men hon ville BARA amma och amma och amma pa kvallstid de forsta manaderna och da blev det sa att jag satt i halvmorker i sovrummet. Tack och lov med en iPhone.. ;)

    ReplyDelete
  6. Kristina: Ja jag tror också att man får prova ett tag innan man kan utvärdera och sen får man räkna med att det blir bakslag lite då och då pga av utvecklingsfaser, sjukdom eller perioder av mer näärhetsbehov. Än så länge funkar detta super för oss och tre kvällar i rad har Skryllis somnat själv i sin säng!

    Linda: Haha, Tannenbaum var ju ännu märkligare!

    Miss Agda: Men jag var ju helt seriös ;) Tack för tummarna!

    Sandra: Ja, det är ju aldrig några långvariga rutiner med småbarn, de förändras ju hela tiden!

    Lisa: Vet vad du menar, jag satt jag med och ammade och ammade i två månader men sen blev det bättre och bättre. Ja, vi struntade i allt vad rutiner heter i början och bara lät Carla hänga med på allt, sova och äta när hon ville. Det var väldigt skönt för oss i alla fall! Jepp, utan min iphone hade amningen blivit så dryg!

    ReplyDelete