Saturday, February 4, 2012

Det är morgon! *

Trots våra försök somnade inte Carla förrän vid tio igår, efter två timmars försök. Nja, jag vet inte om de där metoderna är något för oss. Sov gjorde hon i alla fall i sin egen säng halva natten och det är lite befriande att sova utan henne i sängen för rörlighetens skull. Konstigt nog märker hon dock ingen skillnad på vardag och helg, utan slog upp ögonen klockan sju som vanligt. Märkligt va? Jag vet, vi har det väldigt bra, fyramånaders som sover mellan 22 och 07 med bara en eller två matningar. Egentligen vet jag inte varför vi försöker ändra på det. Man läser så mycket om vad man bör och inte bör göra, tycker ni inte?

*Den glada tidningsläsaren är aldrig så glad som när hon slår upp ögonen på morgonen. Ny dag!

7 comments:

  1. Vilken mysig morgonstund ni ser ut att ha!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Vilken härlig bild, den gjorde min morgon!

    Klart du får köpa täcken, hur många du vill.
    KRAM!

    ReplyDelete
  3. Vilken fin bild på er!

    Det är svårt det där med rutiner. Just kvällsrutinen var nåt vi började med när Amaya var några veckor. Bad, pyjamas, flaska och sen sova. Det där med att sova funkade ju inte alls ibörjan. Men vi stannade i sovrummet, jag ammade (Gud vad jag ammade) och vi behöll lampan släckt. Det tog ett tag, nu vet hon precis vad som gäller och sommar oftast på 10 min.

    Däremot har rutinerna på dagarna varit svåra.
    Eller jag struntar egentligen i rutiner med
    Hon sov ju aldrig! Därför började jag försöka läsa av henne och jobbade på rutiner runt det. Nu sover hon ca 2 timmar efter det att hon vaknar på morgonen. Och en gång på eftermiddagen. Det tog tid och energi att få
    Det så. Har ni en go och glad tjej som får
    Den sömn hon behöver i alla fall så behöver ni kanske inte ändra något?

    Stor kram Lisa

    Ps ditt kuvert hade inte kommit innan jag åkte. Men de vet i receptionen att jag väntar grejor så
    De tar hand om det åt mig tills jag kommer hem. Hör av mig på måndag!

    ReplyDelete
  4. Ja, rutinerna. Jag spenderade flera månader i sovrummet halva kvällarna. Tills jag tröttnade. Ammade Dani till sömns i min famn. Det lider jag för nu...

    Nu kör jag hårt på kvällsrutin sen några månader. Men. Sömnen är fortfarande sisådär...

    Fortsätt med att båda två söver, varann dag. Det ångrar jag. Dani vill bara ha mig när han är trött...

    Lycka till! Jag tror man måste hitta sitt eget sätt, för funkar för er, ert liv och ert barn...

    ReplyDelete
  5. Jag skrev just en kommentar, men jag tror att den försvann. Jag börjar om =)
    Alltså. Detta mes rutiner. Min ständiga issue=)
    Sedan Elsa var 3 månader så har vi haft kvällsrutiner. Detta innebär att vi börjar runt 19 med pyjamas och sen är det lite lek och mat och sist bokläsning. Detta sker i sovrummet och vi dämpar belysning osv. Sedan lägger vi Elsa i hennes säng där hon ligger och pratar tills hon somnar. Hon har sovit i egen säng sedan hon var ca tre veckor då sömnen inte blev bra för varken henne eller oss då vi alla for runt i denna säng=) Vi nattar ungefär lika många kvällar i veckan för att hon ska vara lika van med oss båda. Nattningar är oftast inte något problem.
    Nätterna är däremot av varierande kvalité. Vissa nätter är bra och hon sover med bara något/några napptappande eller så. Vissa nätter är det så mååånga långa stunder.
    Vi fick rådet av Bvc att när man ska börja med en ny läggtid att dra ner en kvart om dagen. Dvs har man tidigare lagt vid 22 så tar man 21.45, 21.30 osv tills man kommer till den tid man vill ha. Det funkade för oss. Men som allt annat, det är ju så olika.
    Jag tycker däremot att det är svårt att få till sömnen på dagtid. Försöker att få till två kortare och en lång lur. Men ja...det funkar ibland och ibland inte.
    Låt oss veta hur det går, det är spännande att höra hur andra gör =)
    Kram

    ReplyDelete
  6. Ellinor: Ja, det är faktiskt härligt när hon är så glad på mordonen.

    Sara: Vad bra!

    Lisa: Men gud vad duktiga som gjorde så från början. Vi har inte alls haft några rutiner utan farit runt hos vänner och bekanta, på restauranger, fester och så vidare och bara låtit henne somna när hon har behövt. Hon har å andra sidan haft en bra dygnsrytm från början och sovit bra på nätterna så vi känner att det har funkat men nu när hon är lite större så känner vi att det kanske är bra att börja med rutiner så hon kommer in i det. Vi har också varje kväll när vi kommit hem, bytt om till pyamas, matat och gosat och sen försökt söva henne till vyssjande eller ammande. PÅ dagarna försöker jag också lägga upp rutiner kring det vi vet om henne. Hon blir lite kinkig på förmiddagen mellan 10-11 så då försöker vi få henne att sova en eller två timmar, likadant på eftermiddagen mellan 2-4. Sen brukar hon sova vid 6-7 också men det är den vilan vi vill ta bort och istället få henne att sova lite tidigare på kvällen. 9 istället för 10-11. Kul att få höra hur ni gjort!

    Bella: Menar du att han fortfarande måste äta sig till sömns eller? Jag har ammat Carla till sömns sedan hon var nyfödd men å andra sidan har hon alltid sovit gott. Tack för tipset om att söva varannan dag, det ska vi göra.

    Sandra: Ja, det där med nattsömnen har ju hittills inte varit några problem för oss så vi har inte känt att vi har haft behov av att ändra på det. Vi har sluppit napptappande också eftersom Carla vägrat napp. Däremot har det resulterat i fler nattamningar. PÅ dagarna försöker jag också få till två sovpass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen men ibland blir det ett långt på fyra timmar mitt på dagen istället, det beror ju så mycket på vad vi gör. Är vi ute med henne i vagnen så går det inte att hålla henne vaken. Vet inte om man borde planera sina dagar mer efter henne men det blir ju också knasigt. På veckorna gör jag det mycket men på helgen vill vi göra lite roliga saker för oss också. Hur gör ni?

    Kram Emelie

    ReplyDelete
  7. Jadu....rutiner....andra barnet och här finns inte tillstymmelse till en endaste liten pytterutin...annat än att vara som bäst vaken på nätterna;) inbillar mig och tror? att det är för tidigt helt enkelt...men snart...ja då måste vi nog fundera lite mer på det där...igen:)

    Hur som så är du så underbart vacker...ALLTID! och så söttösen sen....så fin:)

    många kramar och hoppas ni sover gott i natt!

    ReplyDelete