Sunday, February 26, 2012

Deckarsverige

Nä vet ni vad, nu är jag trött på att läsa deckare. Ibland känns det som att det är den enda genren som existerar i svenskarnas medvetande, som någon slags nationalgenre. Som ni vet om ni läst här ett tag så är jag ingen deckartjej men har ändå läst en hel del deckare i mitt liv. Dels i min ungdom då jag var fullkomligt Mankellfrälst och då främst Wallandertagen, dels nu när jag har plöjt diverse samtida populärkulturella paperbacks. Med detta sagt och läst lägger jag nu deckargenren på string pockethyllan och kastar mig istället över samtidskilldringar, historiska romaner och biografier, till exempel. Jag börjar med det som ligger på nattduksbordet. Först ut är Niceville som jag redan börjat på. Lovande, mycket lovande. Har ni läst?

3 comments:

  1. Håller på, tycker den är tänkvärd och både rolig och sorglig.

    ReplyDelete
  2. Deckare är verkligen ingen favoritgenre hos mig. Jag har haft perioder i livet då jag läst mycket av denna typ av litteratur, men det är inte längre någonting som lockar.
    Jag var precis och hämtade ut mitt paket från årets bokrea så nu har jag hur många nya böcker som helst att frossa i *lycka*
    Kram

    ReplyDelete
  3. Anonym: Ja eller hur!

    Ellinor: Underbart!

    ReplyDelete