Monday, February 27, 2012

Bebiskavalkad

Jäklar vad det ploppar bebisar överallt, och då pratar jag inte om prinsessor utan om folk mer i min direkta närhet. Det är ju naturligtvis åldern men det är en galen babyboom här. Nyss fick en kompis till en liten en och Eriks brorsson fick en lillasyster härom veckan. I slutet av mars väntar dessutom två nära kära vänner till tillökning. Jag satt nyss och skrev mail till den ena och tangenterna klippklapprade när jag försökte skriva ner alla (goda?) råd jag ville förmedla. Jag avskyr goda råd som bara blir jobbiga men några saker hade jag gillat att få höra innan jag fick barn så här kommer min lilla lista:
Ha det du behöver hemma innan bebisen kommer, ingen av er kommer att vilja gå och handla på ett tag.


  • Bra att ha hemma när bebben kommer: säng, vagn, barnskydd, skötplats, blöjor, babyolja, inotyol, någonstans att bada bebbe, många små mjuka filtar och stora kuddar att bulla upp kring och om den lilla.
  • Fyll gärna frysen innan om du har tid, med mat och kakor. Besökarna brukar bli många och det är skönt att kunna ta fram något att bjuda på om besökarna inte har med sig något själv. 
  • Ha ständigt en termos med kaffe stående, dels till gästerna men framförallt till dig själv, särskilt om du är den förälder som stannar hemma då den andre går till tillbaka till jobbet.
  • När din partner går tillbaka till jobbet, se till att denne har fixat följande till din amningsstation: kaffe, vatten, nötter, frukt eller godis, bra lektyr eller lättsmälta serier att titta på.
  • Det kommer att kännas som att du ammar dygnet runt de första veckorna. Släpp allt annat, det är okej att bara sitta i soffan och låta andra passa upp. 
  • Införskaffa sköna postpreggokläder som är löjligt enkla att öppna för amning. Kläderna får gärna vara fina och jag kände mig i alla fall mycket bättre till mods om jag fick duscha, göra vid håret och ta lite rouge på kinderna på morgonen även om det inte är det som är det viktiga. 
  • Ha minst två amningsbehåar redo, du vill inte ge dig ut och shoppa det första du gör. Ta en storlek större än du har nu som gravid. 
  • Om amningen inte fungerar, ring genast amningshjälpen eller amningsmottagningen. De är fenomenala och till för dig.
  • Gör dina knipövningar, innan och efter förlossningen. 
  • Du som fött barn. Var snäll mot dig själv, du är en hjältinna!
Och några råd till de som kommer och hälsar på:
  • Ha gärna med mat eller fika när du kommer
  • Glöm inte present till mamman, det är hon som har gjort jobbet. Bebben får nog prylar ändå och fattar ändå inget i början!
Du och bebisen är värd alla presenter
Mjuka filtar och stora kuddar behövs
Unna dig alltid något gott, gärna medtaget från någon snäll gäst

6 comments:

  1. Vilken super,superbra lista ! Varför fick inte vi se en sådan innan vi fick barn ? =)

    ReplyDelete
  2. Sandra: Eller hur? Och inte de där dåliga i diverse magasin som bara går ut på att man ska köpa prylar.

    ReplyDelete
  3. Verkligen en bra lista! Kan bara instämma, är själv nybliven mamma till en liten kille

    ReplyDelete
  4. Oj, de där råden kunde du ju kläckt ur dig innan man gjorde alla fel! ;) Men då vet jag till nästa gång! :)

    Själv hade jag inte velat att folk tog med fika, just då var jag stor som en flodhäst och sitta och trycka i sig kakor på det då hade jag blivit totalt deprimerad. Jag tyckte att det var roligt att få saker till bebisen, kanske för att jag själv inte hade så mycket pengar när jag fick M. Visst hade det varit roligt att få något till sig själv bara, men de flesta vill väl gärna köpa något sött till bebisen.

    kram

    ReplyDelete
  5. Magda: Grattis till bebben och välkommen hit!

    Jess: Nej men det var inte så jag menade. Jag älskar att få saker till Carla och jag tycker att det är superkul att köpa saker till andra bebisar men jag menade bara att det kan vara kul att ge något även till mamman. Dessutom behöver inte fika vara kakor utan lunch, frukt eller annat som man kan mumsa på, äta behöver man ju, speciellt när man ammar!

    Kramar

    ReplyDelete