Friday, January 27, 2012

Till slut tygblöjor

Nu äntligen har vi kommit igång med tygblöjor ordentligt. Efter mycket letande och diskuterande och snokande om vilka modeller man ska ha och så vidare har vi nu köpt en komplett uppsättning tygblöjor som ska räcka i princip hela blöjperioden. Miljömässigt har vi redan tjänat in på det eftersom de redan är använda en gång. Jag köpte begagnat. Så nu gäller det bara att tvätta fulla maskiner med miljömärkt tvättmedel eller tvättnötter och låta blöjorna hängtorka. Det ska gå bra eftersom vi sammanlagt har 32 blöjor, 20 formsydda i flanell från Imse Vimse, sex formsydda i bambu från Alvehamn och fem tjockare "nattblöjor" i bambu från Lilla lammet. Till dessa innerblöjor har vi ett antal blöjbyxor i PUL att ha utanpå. Dessutom har vi några par pocketblöjor som är enklare att ha med. I blöjorna lägger jag inlägg av microfleece för torrare stjärt och lättare byte. Vi har kört ett par dagar nu men jag återkommer om utvärdering längre fram. För alltihop med frakt har vi betalat 1600 kronor. Jag räknade med att man köper vanliga blöjor för minst 125 kronor i månaden, och det är i underkant, så använder vi dessa i ett och ett halvt år har vi tjänat på det även ekonomiskt. Tack S i mammagruppen för all inspiration och alla tips!

4 comments:

  1. Beundrar er att ni orkar använda dem, jag hade inte gjort det... :)

    ReplyDelete
  2. Håller med Jess. Beundransvärt. Fler borde göra det. Nu fick jag lite dåligt samvete. kram

    ReplyDelete
  3. Jess, Milla och Linda: Det är inte alls så jobbigt som man kan tro, lite mysigt snarare. Man får tänka att man lever lite förr i tiden och göra det till ett roligt projekt. Dessutom känns det mjukt och skönt för lilla bebisrumpan.

    ReplyDelete