Friday, January 20, 2012

Nougat- och nötkolaformar

Fick smaka en obeskrivligt god kaka när vi ar på en så kallad playdate hos M och O förra veckan. Ja det är än så länge mest roligt för de inblandade mammorna men så småningom upptäcker väl även i bambini tjusningen med träffarna. Hur som helst, jag var tvungen att upprepa succén efter M. Små portionspajer som fylls med nougat och nötkolasås. Kan det bli annat än gott?


Det här behövs till 25-–30 formar:
4 1/2 dl vetemjöl (270 g)
3/4 dl strösocker
200 g kallt smör
1 ägg
Fyllning:
100 g mjuk nougat, t ex Odense
Kolasås:
200 g blandade nötter, t ex hassel-, pistasch-, cashew- och valnötter
150 g smör
1 dl vispgrädde
1 dl ljust muskovadosocker
1 dl ljus sirap

Gör så här:
1. Hacka ihop mjöl, socker och smör till en smulig massa, gärna i matberedare. Tillsätt ägget och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen vila i kylskåpet ca 30 min. 
2. Sätt ugnen på 175°. Tryck ut degen i små aluminium- eller mazarinformar, ca 5 cm i diameter, och ställ dem på en plåt. Grädda dem mitt i ugnen 15-20 min.
3. Fyllning: Skär nougaten i 25-30 bitar. Lägg en bit i varje form direkt när plåten tagits ur ugnen. 
4. Kolasås: Lägg nötterna på en plåt och rosta dem i ugnen ca 10 min. Gnugga bort så mycket som möjligt av skalen med hjälp av hushållspapper eller en kökshandduk.
5. Blanda ihop smör, grädde, muskovadosocker och sirap i en kastrull. Sjud på svag värme tills såsen börjar tjockna, 15-20 min. Blanda i nötterna.
6. Fördela blandningen i formarna och låt pajerna kallna. Förvara dem i kylen eller frysen i burkar med tättslutande lock.

7 comments:

  1. Men hur gott såg inte det där ut då!
    Recepet läggs till favoriterna och skall absolut provbakas inom en snar framtid!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Men hjälp Ser galet gott ut! *kollar bort*

    ReplyDelete
  3. OMG vad de ser goda ut!!!

    Nu vet jag vad jag ska göra första bästa lediga tillfälle nästa vecka!

    ReplyDelete
  4. Yikes vad gott! Det här måste jag testa till helgen.

    ReplyDelete
  5. Det är bara att sätta igång, ni kommer inte att ångra er!

    Suzan och Maria: Välkomna hit!

    ReplyDelete