Tuesday, January 10, 2012

Multitasking my way through life

Idag kom inbjudan till kursstart av distanskursen jag anmält mig till den här terminen. Jag klickade mig fram för att skaffa inloggning, tacka ja, köpa kurslitteratur. Sen stannade jag upp, plötsligt matt av allt fixande. Ska jag verkligen göra detta? Återigen ta på mig en massa uppgifter som gör att jag kommer att ha konstant prestationsångest. När har jag någonsin i mitt liv unnat mig att bara göra en sak åt gången? Tänk om jag skulle vara bara mammaledig den här våren. En svindlande tanke.

9 comments:

  1. Kloka frågor. Jag tänker mycket så här nu: VILL du göra det så kommer det att gå och vara kul. Gör du det bara för att du tycker att du BORDE eller för att nån annan har gjort det så är det bättre att ta det lugnt.

    Du kommer säkerligen ha fullt upp ändå. Det kändes lite som att du backade lite själv när du skrev detta? Det är bättre att tänka efter innan. Har du massa tid över nu så att du behöver hitta på något mer att göra? :)

    ReplyDelete
  2. Jag känner igen mig och jag trodde nog att jag skulle ha massor av tid till att plugga. Vilket jag är glad att jag inte gjorde då det kräver mer och mer aktivitet att vara mamma och när hon sover. Då är det sambon och fixa hemma som gäller. Följ din magkänsla.

    ReplyDelete
  3. Bra att tänka efter och fråga dig själv varför du gör det.
    Om du gör det för att förkovra dig, utvecklas, det ett ämne som kittlar din nyfikenhet - go for it, men om det är en sådan där inre tävlan där man ska leva upp till någon man aldrig kan bli, då ska du lägga ner.

    Vad är det för kurs? Jag är faktiskt också sugen på någon kurs, kanske något inom litteratur. Saknar att läsa och diskutera läsningen med andra. Annars skulle ett helt "udda" ämne som astronomi eller religion vara jättespännande.

    ReplyDelete
  4. Annika: Nej, det är ju just det, jag har massor att göra. Jag är värdelös på att vara sysslolös så redan nu i höst har jag skaffat mig en massa aktiviteter. Jag har två olika "mammagrupper", vänner som också fått barn, jag träffar kompisar, lär mig spela gitarr, går på mammagympa, dansar, styrketränar, bakar, lagar mat...ja du förstår. Jag behöver inte göra mer för att jag har tråkigt men mer för att jag vill så jäkla mycket på samma gång...svårt.

    Sandra: Ja man får ju inte glömma sig själv och sin man heller, det är sant.

    Jess: Tack :)

    Mia: Ja, det är ju det, jag vill, jättegärna, men det är så fantastiskt mycket jag vill att tiden aldrig kommer att räcka till. Detta var en grammatik- och översättningskurs i engelska. Så kul, men också krävande.

    Kramar alla

    ReplyDelete
  5. Passa på och njut av att vara "bara" mamma. Det är mycket nog. Kramar mamma

    ReplyDelete
  6. Nej men.. jag lamnade en kommentar har igar.. Skumt.

    Skrev i alla fall att kan du inte bara fa vara mamma den har korta tiden? Den kommer ju inte tillbaks och gar sa fort. Kurser finns det massor av.
    Sjalv hade jag inte orkat. Har fullt upp med att folja rutiner, handla, plocka, laga mat, forsoka halla kontakt med vanner, forsoka trana - men bast av allt, vara med Amaya.

    Massor med kramar!

    ReplyDelete
  7. Bra där! Då stryker du den idéen. Klappar dig själv på axeln och tackar dig själv för att du tagit ett bra beslut och varit snäll med dig själv. :)

    ReplyDelete
  8. Mamma, Lisa och Annika: Ja vet ni vad, jag struntade faktiskt i det. Tack för peppningen!

    ReplyDelete