Sunday, January 22, 2012

Jag vet vad jag gjorde för tio år sedan

Jag har hittat den här listan lite här och var och hakar på jag med. Kan inte ni som inte redan gjort den göra den också? Jag vill läsa om er alla!


Vad gjorde du för tio år sedan?
Jag hade nyss flyttat in i en svinkall vindslägenhet på rue de Turenne i Maraiskvarteren med utsikt över  Paris takåar. Jag sov i flanellpyamas, raggsockor och mössa och traskade på dagarna till Sorbonne för att läsa franska för invandrare, på kvällarna till extraknäcket som servitris på Indiana Café, Place de Clichy, där jag från dag till annan serverade skumpa på förmiddagarna till någon av de lokala porrklubbsägarna. Jag hade efter ett ett halvår i Paris jobb, lägenhet, bankkonto och läkare och var nöjd med att inte behöva tänka på någon annan än mig själv. Jag sippade kaffe och skrev dagbok på caféerna runtomkring och förbannade italienaren i mitt liv som än en gång inte dök upp. Jag stekte gröna tomater och kokade risotto på spisplattan, träffade vänner för livet och njöt av att vara 20 och ha livet framför mig.

Vad gjorde du för fem år sedan?
Jag lagade linsgrytor till kollektivet i 1600-talsgathuset på Gamla Väster här i Malmö och läste min sista termin svenska på Malmö Högskola. Jag bråkade med lärarutbildare och tyckte att jag var så mycket bättre än min utbildning och drömde om hus och hund på landet. Jag firade min dåvarande bästa kompis 25-årsdag och visste inte då att vi några månader senare skulle bryta upp, kanske för livet. Jag hade en gnagande känsla inom mig om att någonting var fel och den skulle inte försvinna förrän tio månader senare på den där glöggfesten ni vet.

Vad gjorde du för ett år sedan?
Jag hade nyss kommit hem från en drömlik smekmånad på Bali och var på väg in i vardagen igen. Jag var gravid i fjärde veckan men det visste jag förstås inte då. Jag njöt av att vara nygift och fortfarande brunbränd av den där solen på andra sidan jordklotet. Jag arbetade mitt andra år som lärare på skolan där jag fortfarande trivs som fisken i vattnet. Vi höll på att inreda vårt nya bo och så här skrev jag på bloggen idag för ett år sedan. Och ja just det, jag lagade nog mest soppor och indonesisk Nasi Goreng.

5 comments:

  1. Lämnar samma kommentar till dig som jag gjort till alla andra som skrivit sin version av detta inlägg - det är fint att blicka tillbaka på livet emellanåt, se vad som hänt och hur vi utvecklats!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Så roligt att läsa! Själv verkar jag ha glömt hur man publicerar inlägg. Får se om jag kommer på det snart.

    Stor kram!

    ReplyDelete
  3. Kul läsning - jag tog dig på orden och gjorde den med...

    Kram

    ReplyDelete
  4. Ellinor: Ja visst är det, skönt att samla ihop på något vis.

    Sara: Hoppas det!

    Bella: Vad kul!

    ReplyDelete