Sunday, January 1, 2012

2011 - Året jag aldrig glömmer

Januari
Vi sa skål och Happy New Year till människor vi bara träffade en gång i livet på en strand på andra sidan jordklotet. Nyårsdagen började redan klockan 6 på morgonen då vi packade väskan för ännu en surflektion på Bali. Vi kom hem och några veckor senare fick vi reda på att vi skulle få ett Skrylle. 



Februrai
Jag mådde illa morgon, middag, kväll och rädslan var större än lyckan. Jag for till Stockholm ett par dagar och pulsade snön med nära vänner. Vi bytte vinglas med varandra och gjorde släkten osäker efter en nykter skidvecka i Sälen. 

Mars
Jag och höggravida bästisen såg Copie conforme och den natten sov jag nästan inget alls. Jag rättade nationella prov och hade huvudet fullt av jobb och inte blogg. Vi gick på bio flera gånger och jag grubblade över hur allting var eller hade kunnat vara. 

April
Jag längtade bort och fyllde dagarna med en ängslig melankoli. Vi åkte äntligen iväg, till Prag och med promenaderna, middagarna och kärleken försvann illamendet till slut. Jag snöade in på deckare och ägande mig åt vardagseskapism. 

Maj
Det blev en sorglig och för tidig begravning. Jag bloggade om mat och sommarlängtan. Månaden fylldes av födelsedagsfirande och välbehövliga utflykter. 


Juni
Bästa vännen fick en vacker son och bloggisen Lisa sin efterlängtade Amaya. Äntligen ledighet och årets längsta natt fylldes av dans, sång och glädje.  

Juli
Vi åkte till Sicilien, lapade sol och glass och upptäckte det vackra i vulkanlandskap och sena middagar. Semestern var ett faktum men solen uteblev när vi kommit hem igen. 

Augusti
Jag sög det sista ur de få sommardagar som bjöds innan jag gick tillbaka till jobbet och dumma kommentarer. Magen var tung och eländig. Vi firade bröllopsdag och Erik började renovera köket. Inte mindre än tre nära vänner fyllde 30. ,

September
Begravning igen och vi grät för att livet är orättvist men allt går runt och vi firade att N kommit till världen den sista sommardagen med saft och sång. Vi åt kräftor och såg Les Misérables på Malmö Opera. Jag slutade arbeta och väntade. 

Oktober
 Den första regnruskiga höstdagen åkte vi in till KK i Lund och kvällen den 8 oktober kom vår fina dotter till världen. Det vackraste ögonblicket som var så kort så kort. Två dagar tidigare såg vi Kafka på Malmö Stadsteater alltmedan jag hade gräsliga förvärkar. Jag fick bakmani och fyllde frysen. Ny energi flödade och vi bokade en vårresa till Italiens huvudstad.

November
Jag fyllde 30, ställde till med kalas och njöt av att vara mammaledig. Bloggen handlade om Skryllet och det var svårt att tänka på annat.

December
Jag fick feeling redan den första december och gick all in med julförberedelser. Stjärnorna i fönstren gjorde mig lycklig och vi bakade lussekatter med bästa vänner. Det var julkonserter, luciatåg och glöggkvällar. Fina R såg dagens ljus och vi bildade vår egen lilla mammagrupp. Vi samlade släkt och vänner i trädgården och firade att Skryllet fick sina namn. Den första julen som familj och tågresa till Stockholm. Årets sista kväll skålades in framför brasan med den lilla tätt intill min kropp. 

5 comments:

  1. Det är fint att i sin blogg kunna samla alla minnen, stora som små, att sedan blicka tillbaka på.
    Du har haft ett fantastiskt och innehållsrikt 2011, önskar det samma inför 2012.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Ellinor: Ja visst är det. De här sammanfattningarna är ju mest för sin egen skull men det är kul!

    Jess: Verkligen!

    ReplyDelete
  3. Vilket ar for oss bada! Och sa fint skrivet, blev alldeles varm i hjartat nar jag sag att du namnt mig och vart mirakel.

    Gott Nytt Ar vannen!

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  4. Så lite tid, så många bebisar. Underbart!
    Jag kan inte hjälpa att få en tår när jag ser skrynkliga vackra lilla Skryllet. Herregud, vad är det med mig...

    ReplyDelete