Friday, December 23, 2011

En vit jul

Det är många som skriver om vita jular nu och jag kan förstå att det för barn till alkoholmissbrukare är viktigt att förespråka en jul utan alkohol. Jag håller med om att det inte är det minsta positivt att vara berusad tillsammans med sina barn och jag skulle aldrig drömma om att dricka mig full i barns sällskap, men betyder detta att alla vuxna måste välja bort all alkohol?

När vi växte upp drack mamma i princip aldrig alkohol men på julen hade vi alltid glögg och det har vi fortfarande. Mamma som är socionom och har arbetat med missbrukare i hela sitt yrkesliv är tillika dotter till en alkoholist och har om någon sett alkoholens baksidor. Hon är inte nykterist utan uppskattar ett glas vin då och då. Jag ser ingen anledning till att låta bli glöggen på julafton eller julölen för den delen eftersom ingen vid vårt julfirande har problem med alkoholen.

I mitt liv har det funnits många missbrukare. Det kan ha varit alkohol men även andra saker, som arbete, kärlek, sex, träning eller spel. En missbrukare är en missbrukare oavsett vad det är som brukas. Det mesta kan missbrukas och det är fruktansvärt både för den som missbrukar och för de runt omkring, men vi måste få lov att ta besluten och ansvaret själva. Trots allt är det fler som inte missbrukar än som missbrukar och för mig är vin, öl och glögg förknippat med fest och glädje. Jag skäms inte för att jag tycker om alkohol. Gärna en vit jul, men hellre i form av frusen nederbörd än något annat.

5 comments:

  1. Kunde inte ha sagt det bättre själv. Vuxna människor måste kunna ta vuxna beslut. Alla är inte predestinerade att bli alkoholister!
    Kramar från socionommamman.

    ReplyDelete
  2. Bra skrivet syrran!
    En glad och trevlig jul önskar jag alla!
    Kunde inte skrivit det bättre själv!
    kram

    ReplyDelete
  3. Jul kram från din favvo svåger ;-)

    ReplyDelete
  4. Han med sär skrivningsproblem alltså!

    ReplyDelete
  5. Mamma och Jess: Tack

    Svåger: Gotta lov the särskrivning

    ReplyDelete