Sunday, December 18, 2011

Den årliga glöggkvällen

För nästan fyra år sedan klev jag in över tröskeln till fina barndomsvännen C som varje år ställer till med årets bästa glöggmingel. Föga anade jag att kvällen skulle sluta med en kyss av min blivande make. Sedan dess har vi anlänt festiviteterna tillsammans och detta år blev det första då vi var tre bjudna gäster från vår familj. 

Lillnissen skötte sig exemplariskt och fick väl visa sig från sin mogna sida eftersom hon faktiskt inte var yngst på festen. R gjorde succé i julhaklappen och dessutom fanns det ännu en bebbe på jäsning i en annan av gästernas mage.

Festens minsta


Dessa glöggkvällar brukar gå i svullandets tecken och man går alltid, alltid därifrån med en extremt stor mage, gravid eller inte. I år serverades det mjuk pepparkaka, saffranskaka, mozartkulor, jordnötskakor och mycket, mycket mer. Ovan ser ni hembakta pepparkakor med extra mycket glasyr. Erik åt hästen täckt av glasyr och fick årets sockerchock.

3 comments:

  1. Vilken mysig tradition! Hade det inte varit för ödets nycker hade vi kanske inte träffat dessa speciella människor i vårt liv. Det är fascinerande!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Åh jag tårar ju upp här, älskar sådana tillbakablickar när man ser hur en till synes vanlig kväll ändrade hela ens liv. Underbart!

    God jul finaste Emelie. Jag är glad att du finns.
    Stor kram

    ReplyDelete