Thursday, December 8, 2011

De där sprången

När jag läste inne hos Sandra om att hennes dotter befann sig i utvecklingsfas 3, blev jag perplex. Vad betyder det? Är de här utvecklingsfaserna något man ska känna till som förälder och var hittar man dem? Kände mig som en dålig mamma och bestämde mig genast för att råda bot på detta genom att googla "utvecklingsfas". Jodå, visst befinner sig Skryllet i utvecklingssprång 2 precis som sig bör vid åtta veckors ålder. Hur känner man igen detta? 


  • Extra uppmärksamhetskrävande, check
  • Skrikigare, check
  • Vill ha mer fysisk kontakt, check
  • Sover dåligt, check
  • Suger på händerna, check 
Färdigheter vi börjar se:
  • Fascination för skuggor och mönster
  • Vilja att sträcka sig efter saker, speciellt babygymmet

Färdigheter vi väntar på:


  • Upptäckten av händer och fötter


Sen stod det även: Andra språnget är en milstolpe. Efter den vet föräldrarna vilka färger, smaker, lukter och ljud deras barn tycker bra eller illa om

Say what? Smak? Lukt? Tja, smaken av mjölk kanske? Ljudet av flaskan med ersättning som skakas...

Nej hörni, där är vi inte än. 

1 comment:

  1. När jag läste "Växa och upptäcka världen" tyckte jag den var lite rörig och flummig men det jag tog med mig var just alla förändringar som kommer med utvecklingsstegen (det blir bättre!) och de där tipsen om vad man kan göra med barnet, lekar, leksaker, bus etc...

    Kul länk! Läste om 9-10 månader där Dani är nu, mitt emellan så det är en lugn period med bra sömn och språng 7 - Kul tips om enkla pussel, det har jag inte testat än.

    Dani älskar böcker, kasta boll, stapla, trycka på knappar (fjärrkontrollen) så det verkar stämma bra...

    Om några veckor är det nått annat på gång och du får förhoppningsvis lite mer sömn! Kram!

    ReplyDelete