Sunday, November 27, 2011

Ankomst


 Igår var vi på mingelfest hos min storasyster. Konceptet är att alla gäster tar med sig en bricka mingelmat alltmedan värdparet står för dryckesvarorna. Den årliga festen som går av stapeln runt en månad före jul börjar bli en tradition och det är alltid lika trevligt, för att inte tala om gott.

Igår hade så min syster satt ihop lite skojiga quiz för att gästerna skulle lära känna varandra och i samband med detta fick vi lära oss betydelsen av ordet advent. Precis som rubriken indikerar betyder  det alltså ankomst.

Jag firar inte jul av religiösa skäl men jag firar mer än gärna jul. Så idag den första advent välkomnar jag julens annalkande med öppna armar. Det blir Skryllets första jul och jag ser fram emot julhelgen med familjen som bara den. Men julen är ju så mycket mer än bara juldagarna. Det är framförallt hela december med glöggkvällar och lussekattsbak, luciasånger och julkonserter, pepparkaksätande och julklappsförberedande. Jag älskar det.

Min bästa tid är nu. I väntan på julens ankomst.

2 comments:

  1. Jag gillar nog tiden innan jul, mer än själva julen. Det är några fina veckor vi nu har framför oss. Jag längtar mer än någonsin då december 2011 har mycket oskrivet samtidigt som alla traditioner finns där.
    Kram

    ReplyDelete