Friday, November 18, 2011

Amma till varje pris

Jag läser och hör från några av er andra nyblivna mammor om det här med amning och hur det inte alls är särskilt lätt. Jag känner att det är på sin plats att skriva några rader om detta, för nyblivna mammor, högst påtagliga dilemma.

I Sverige heter det att det är otroligt viktigt med amning, alla kan amma och helst ska man amma åtminstone på deltid tills barnet är ett år eller helst äldre. Men. Om man inte kan amma, så är går det absolut lika bra med ersättning. Eller?

Jag kämpade med amningen de första veckorna. Carla blev aldrig nöjd och jag satt gråtande på nätterna med såriga bröstvårtor och en ilsken bebis som inte var mätt. Jag ammade konstant men det verkade inte hjälpa. Inte gick hon upp i vikt heller. På BVC sa de att vi skulle avvakta, att amningen säkert skulle komma igång. Jag stod ut i 19 dagar innan en vän som är barnmorska kom hem till oss en kväll och pratade med mig. Det fungerar inte för alla att amma heltid, menade hon, och det viktigaste är inte att amma konstant utan att bebis och mamma mår bra. Jag ringde BVC och sa att jag tänkte börja med ersättning. "Ja, det är ju inte alla som orkar amma så mycket" fick jag till svar. Skuldbeläggning. Är jag en dålig mamma som inte orkar amma mitt barn? Men vid det här laget brydde jag mig inte längre.

Så vi började att mata till med ersättning, som en efterrätt de gånger hon inte blev mätt på bröstmjölken. Den lilla högg efter flaskan direkt och sedan dess har vi en glad och nöjd bebis som går upp i vikt, sover om nätterna och ammar varannan, var tredje timme istället för var tjugonde minut. Dessutom kan även pappa mata, vilket gör mig betydligt mer mobil. Det finns få nackdelar helt enkelt. Det skulle vara att det inte är helt gratis med ersättning då. Det är det enda.

Visst finns det kvinnor som inte har problem med amningen. Jag har en väninna som helammar sin son och tycker att det är supermysigt. Märkte ni att jag skrev en väninna. I singualar? För just så är det. Det är märkligt, innan jag fick barn verkade det som att amning, det fungerar för alla. Det var dessutom vad de sa på föräldrarutbildningen på MVC. Alla kan amma! Det är inte den bilden jag har fått. Så fort jag nämner att jag har problem med amningen öppnar folk upp sig, nyblivna mammor, eller mammor som fick barn för 30 år sedan. Det spelar ingen roll, nästan alla jag har pratat med har haft för lite mjölk, för mycket mjölk, mjölkstockning, blödande bröstvårtor, bebisar som fått ont i magen, bebisar som inte vill amma och så vidare i all oändlighet.

Det är klart att det är skönt och smidigt om det fungerar med amningen men hur långt ska man gå? Jag vill amma. Jag kämpar på, men har haft fruktansvärt ont sedan dag ett. På lördag blir Carla sex veckor. Jag har fortfarande ont och nej, det handlar inte om fel amningsteknik. Idag ska jag återigen till amningsmottagningen för undersökning och provtagning. To be continued...


11 comments:

  1. Väl talat ! Jag har funderat och funderat på just ett sådant inlägg, men har nog varit för "oklar" med mitt eget för att lägga upp ett inlägg. Nu skulle jag dock kunna göra det, för jag har insett att man faktiskt inte är en dålig mamma för att man väljer ersättning. Man är en bra mamma som väljer det som är bäst för bebisen i just ens egen unika situation. Tänk om mammor kunde bli bättre på att öppna upp och prata om detta, för att jag har liksom du, insett att när man börjar fråga runt så har i princip alla haft svårigheter. Men det är inget som bvc eller föräldragrupper eller annat pratar om innan förlossningen. ALLA kan amma, inga problem. Det var budskapet. Nåja, tack för inlägget Emelie, du är förbaskat bra !

    ReplyDelete
  2. De flesta jag känner verkar ha råkat ut för liknande händelser. Många använder en mix av bröstmjölk och ersättning. Låter fantastiskt att få avlastning med matningen också - även om det viktigaste är att bebis och mamma mår bra.

    (En kompis till mig hade bestämt innan att hon ville ge ersättning (av kulturella skäl) och hon blev enormt motarbetad och på BB försökte de amma barnet med våld och hon tog så klart väldigt illa vid sig. )

    ReplyDelete
  3. Bra inlägg. Vilja fick ersättning redan efter två veckor. Jag såg ingen anledning att vänta ut på att få en mätt bebis. Hon fick ersättning 1 gång per dag och det gjorde så mycket. Jag tyckte att det var jobbigt i början, men insåg rätt snabbt att det var rätt val för oss. Där är jag glad att jag inte följde BVC råd. Ingen i vår föräldragrupp har kunnat helamma en längre period. Gör precis det som känns mest rätt för er. Kram

    ReplyDelete
  4. Bra skrivet!

    Ifall du inte redan har det så rekommenderar jag att skaffa en liten tub bivax-salva. En tröst för varje hårt arbetande bröstvårta.

    Kram

    ReplyDelete
  5. Ja jisses...som man kämpade, jag och bröstpumpen satt ihop första 3? månaderna och nu hoppas jag bara att allt går smidigare med men förhoppningsvis kommer han ju när han ska å har lite bättre koll på det där med att äta:) Och ja....jag grät också när sköterskan på BVC talade om att OJ kunde jag helamma en prematur...det var väl kämpat....inte en kotte hade sagt annat än att "du måste, du måste , du måste"....man MÅSTE inte alls.

    Ett tips om du har ont är att köpa såna däringa plast"bröstvårtor"...vad det heter är helt borta just nu men som skal ssom du sätter över dina egna.

    Sen måste jag ju fråga var elefantoverallen kommer ifrån??? och mössan på samma bild? supersöta båda två.

    Och OJ vilket fantastiskt kök ni har "fått"...hihi...nu vill jag flytta till nästa renoveringsobjekt och bygga kök:) (njaeee....men liiite).

    Många kramar till dig du fantastiske E!

    ReplyDelete
  6. Bra inlägg! BVC sköterskor är inte alla gånger så psykologiska. Det viktigaste är att mamma och baby mår bra. Och du... det blir otroligt fina barn även de som inte ammas alls, så det är så!
    Kram från stolt mormor till världens finaste 5 barnbarn.

    ReplyDelete
  7. Oj så jag kämpade med amningen!

    Jag håller med dig att så fort man berättar så får man höra men det är synd att man inte fått höra det tidigare. Att mammor vågar berätta, utan att känna skuld. Sprid budskapet!

    Jag kämpade i tre månader med delamning, bröstpump och ersättning innan jag började helamma.

    Jag hade tur eftersom Dani var för tidigt född och liten så då var det aldrig några disskutioner om vi skulle ge ersättning...

    Jag hobbyammade och det tog bort stressen och sen bara funkade det...

    Gör vad känns bäst för dig o Carla. Det viktigaste är att bebisen är mätt = glad o nöjd!!!

    ReplyDelete
  8. Jag ammar inte heller! (kan iofs inte påstå att det beror på att det inte funkar med amningen, jag vill helt enkelt inte eftersom det då hade gått åt fanders med att dela upp föräldraledigheten varannan dag min sambo och varannan dag jag, som vi gör).

    Hur som helst, jag skulle vilja rekommendera flaskmatarboken "att flaskmata", den tar upp mycket om varför riktlinjerna i Sverige ser ut som de gör t ex... Intressant läsning!

    ps. Om Skryllet får ont i magen/gaser efter flaskmatning, testa att röra ner ersättnignen ist för att skaka flaskan, det löste hela problemet för oss)

    ReplyDelete
  9. Sandra: Jag håller helt med dig. Olika lösningar fungerar för olika familjer!

    Hannafialotta: Tack, det kändes som att det behövdes.

    Annika: Helt otroligt dåligt...ja, när man börjar nysta i det verkar det som att alla har sina historier.

    Sandra: Nej, det verkar onekligen som att det är fler som har problem än som kan amma. Märkligt att de inte bara kan säga det på BVC.

    Linn: Tack för tipset, nu kör jag med medela-kräm som jag fick på amningsmottagningen men den fungerar sådär.

    Maja: Ja det var riktigt bra kämpat med Neo då Maja, hoppas att det går bättre den här gången. Jag har provat de där plastgrejerna till bröstvårtorna men det hjälpte faktiskt inte. Elefantoverollen är från Lindex men köpt på Tradera!

    Mormor: Helt rätt!

    Bella: Ja precis som du säger tror jag att man måste avdramatisera och köra på det som känns bäst för en själv och det gör vi nu.

    Msnoob: Ah, tack för boktips och magtips! Kul att höra från dig också, har saknat din blogg!

    Tack för alla kloka kommentarer!

    ReplyDelete
  10. Har forsokt lamna en kommentar har hur lange som helst men alltid blivit avbruten... Jattebra att du tar upp det har tycker jag. Och sa skont att se att ni hittat nat som passar er!
    Amaya fick flaska pa BB, som efteratt. Hon bara somnade vid brostet och det kunde ta en timme att vacka henne. Vi fick stalla klockan for att vara sakra pa att hon fick i sig tilrackligt.
    Sen fortsatte vi med tva flaskor om dagen + amning och lite senare blev det bara en flaska innan laggdags. Hade sa himla ont vi amning och massor med mjolkstockning. Hade nog blivit galen om vi inte hade gett lite flaska ocksa.
    Sen en dag sa slappte det bara.. Inget ont alls och amningen kandes mysig! Men det tog tva langa manader... Nu ar det lilltjejen som borjar trottna och det blir en hel del gnall nar jag forsoker amma dagtid. Sa utover pureer sa har jag alltid med mig ersattning nar jag ska ivag for hon ar helt omojlig att amma om det ar liv och rorelse runt omkring. En riktig nyfiken i en strut!

    Oj, det har blev langt!! :)

    Kram kram

    ReplyDelete