Saturday, September 24, 2011

Vegetariska kåldolmar

Häromdagen provade jag ett recept på vegetariska kåldolmar och det var verkligen supergott.

Recept till 4 personer

8 st stora kålblad
1 msk olivolja
6 salladslökar, finhackade
2 vitlöksklyfta, pressad
3 msk tomatpuré
2 dl korinter
1/2 dl flagad mandel
2 tsk spiskummin
1 tsk kanel
4 msk finhackad persilja
9,5 dl kokt långkornigt ris (gärna rött och ekologiskt, det blir väldigt fint)
3 1/2 dl grönsaksbuljong

Yoghurtsås
2 dl naturell yoghurt
2 tsk spriskummin
2 msk finhackad mynta

1. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla en djup ugnsfast form med olja.
2. Förväll kålbladen i kokande vatten tills de är mjuka och går att rulla. Lägg de åt sidan så länge.
3. Fyllning. Värm oljan i en stor kastrull och fräs vitlök och lök i 30 sekunder innan du tillsätter tomatpuré, korinter, mandel, kryddor och ris. Blanda väl och tag sedan av kastrullen från spisen.
4. Lägg tre matskedar fyllning på kanten till varje kålblad och rulla ihop till ett paket. Lägg kåldolmarna med skarven nedåt i ugnsformen och häll sedan över buljongen.  Lägg ett fat över så att dolmarna håller ihop och täck formen med folie eller lock. Ställ in i ugnen 20-25 minuter.
5. Yoghurtsås. Blanda allt i en skål och servera till de varma kåldolmarna.


Smaklig måltid!

3 comments:

  1. Det låter väldigt gott, det receptet ska jag spara och laga någon dag :)

    ReplyDelete
  2. Spännande, detta ska jag prova!
    Vad tyckte du om potatisgrytan?
    Kram

    ReplyDelete
  3. SV: Ja, grytan kan varieras i oändlighet och blir med största sannolikhet ännu godare med hemmagjord sås. Det skall jag också satsa på nästa gång.

    Måste bara fråga en annan sak...läser du bloggar via bloglovin eller uppdaterar du dig via listen till höger här i bloggen? Jag kommer nämligen inte åt bloglovin, vilket är otroligt frustrerande då jag vant mig vid att få alla dessa uppdateringar därifrån.

    Kram

    ReplyDelete