Friday, September 30, 2011

Pumpa- och getostsoppa med ringlad myntaolja


I veckan har det blivit trippla höstsoppor för min del. I måndags for jag och en vän ut till Katrinetorps trädgårdskafé och kalasade på Pumpasoppa med pilgrimsmusslor och rostade pumpafrön. Det var ljuvligt att sitta ute i det vackra höstvädret för att ta igen veckors förlorad prattid. På kvällen kom systrarna G på ett efterlängtat besök och då passade jag på att prova ett recept från senaste ICA Kuriren. Denna höstiga soppa var succé med sötpotatis men ännu bättre blev den med pumpa. Ni måste prova den!

För fyra portioner

2 stora skivade vitlöksklyftor
2 stora skivade gula lökar
800 gram skalad och tärnad pumpa (butternut)
8 dl vatten
2 dl grönsaksfond
150 gram getost
1,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
0,5 tsk cayennepeppar (eller mer)

Till garnering

Fyra skivor getost
Pumpafrön
Färsk mynta
Olivolja

Gör så här:
Fräs lök och vitlök i olivolja försiktigt på låg värme utan att bränna vid i en stor gryta. När löken mjuknat, tillsätt potatisen och rör om. Häll därefter på grönsaksbuljongen och låt koka i cirka 15 minuter eller tills potatisen mjuknat.

Krossa cirka 3 msk färsk mynta i en mortel och häll på ungefär lika mycket olivolja. Blanda.

Rosta pumpafrön på en torr stekpanna och rör hela tiden så att de inte bränns vid.

Ta av kastrullen från värmen, lägg i getosten i bitar och krydda och kör sedan soppan med en stavmixer tills dess den är slät och fin. Häll eventuellt på lite mer vatten om soppan är för tjock.

Låt koka någon minut till och rör om ett par gånger.

Servera i skålar, lägg i bit getost, ringla på myntaoljan och strö över pumpakärnorna. Servera med ett gott bröd.


4 comments:

  1. Jag klippte också ut och sparade detta recept. Har dock inte hunnit prova det än, men med dina varma rekommendationer är det ingen tvekan om vad jag ska göra nästa gång det vankas soppkok.
    Kram

    ReplyDelete
  2. Låter supergott. Ska spara den inför halloween och årliga pumpan ska få ett ansikte :D. Och vilken underbart vacker skål. Vart hittar man en sån? Kramar

    ReplyDelete
  3. Ellinor: Det måste du!

    Linda: Hoppas att det fungerar med sådan pumpa också, annars föredrar jag butternut i matlagning. Skålen har en väninna till mig som höll på med keramik förr gjort så de finns inte att köpa tyvärr :(

    ReplyDelete
  4. Det där lät verkligen jättegott. Tack, det receptet ska jag spara.

    ReplyDelete