Thursday, September 1, 2011

Min mardröm är att behöva bygga ett hus

Hur är det med er, bor ni i hus eller lägenhet? Har ni renoverat? Mycket eller lite? Är det kanske till och med någon som har byggt ett nytt hus från grunden?

Alltså, jag kan ju definitivt förstå tjusningen i att få välja rubb och stubb själv och få ett riktigt drömhus där allt är enligt min egen smak, men, och det är ett stort men, hur orkar man? Hur orkar man ta alla dessa stora och små beslut om absolut allt? Mitt uppe i vår köksrenovering, som är relativt liten, stannar jag upp emellanåt och tänker, hur fasiken ska jag veta om jag tycker att detta är snyggt om ett halvår, eller om fem år för den delen? Vad gör vi då? Lever med det där fula 2011-köket som vi bara tyckte var så snyggt då?

Vi har valt köksskåp, luckor, integrerad microvågsugn, stickkontakter, lysknappar, spotlights, lampor, hyllplan, väggfärg och sist men inte minst, kakel. Jag har kakelångest, mina vänner. Ångest.

5 comments:

  1. Vi har bott i vårt hus i två år nu och innan vi flyttade in renoverade vi väldigt mycket. De stora grejerna så som badrum och kök var som tur var ganska nygjort så vi behövde "bara" byta golv, tapeter osv. Därefter har vi gjort sådana där tråkiga saker så som att dränera och byta tak. Nästa vår blir trädgården det stora projeket och nu i höst/vinter tänkte vi ta tag i källaren. Vi har börjat så smått men ska nu lägga in en slutspurt. Jag tycker att det är jätte kul att greja och det finns alltid någonting man kan fixa med. Sedan orkar man inte hålla på hela tiden utan intensivt arbete får varvas med lite lugnare perioder.

    Skall bli spännande att se slutresultatet av er köksrenovering. Hoppas du kan dela med dig av några bilder framöver.

    Kram

    ReplyDelete
  2. Känner precis likadant! Var helt slut och less efter renoveringen i Paris... Nu hyr vi, en nästintill perfekt möblerad lägenhet. Passar mig perfekt ;) kan verkligen ingenting om inredning. Förstår din ångest!

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  3. Såg precis inne hos Sandra att du bara har 5 veckor kvar!!! Gud så spännande. Hur mår du? Hur känns det? Kramar från Lisa

    ReplyDelete
  4. Ah, jag vet PRECIS, precis!!! Vi flyttade in i en nyrenoverad lägenhet, men ändå så har jag ångest över diverse hyllor, krokar, tavlor mm som ska sättas upp. Och som jag surfar runt och kollar och kan inte välja och.... Har sagt flera gånger till A att jag verkligen inte förstår de som fixar att bygga ett hus från grunden. Och har ändå flera vänner som gjort det och överlevt.

    ReplyDelete
  5. Ellinor: Jo jag förstår verkligen vad du menar men det är kanske just det som jag har svårt för också, att man har projekt HELA tiden. Att det aldrig blir klart liksom. Men jag har förändrats många gånger i livet, kanske blir även jag husägare med renoveringsprojekt en dag!

    Lisa: Eller hur! Jag förstpr dig verkligen, så skönt!

    Milla: Haha, ja eller hur, inredningsångest är nog, utan att blanda in renovering!

    ReplyDelete