Tuesday, September 20, 2011

Les Misérables



Förra gången jag såg Les MisMalmö Opera år 2000, blev jag upp över öronen förälskad i denna starka och uttrycksfulla musikal som innehåller några av de vackraste musikstycken jag känner till. Det är alltid svårt att vara helt neutral när man ser en annan uppsättning efter en sådan upplevelse. Jag har också lyssnat till och på film sett originaluppsättningen från London ett par gånger och jag måste säga att jag är ganska färgad av de upplevelserna.


Trots detta tyckte jag mycket om uppsättningen som i fredags hade premiär här i stan. Scenografin var magisk, koreografin nytänkande, kostym och smink lysande och regin riktigt bra. Dessutom fick jag gåshud mer än en gång av de mäktiga ensemblenumren i vilka Malmö Operakör imponerade stort. När det gäller rollerna var det Fred Johanson som spelade Javert som fick mig att rysa mest av välbehag. Vilken röst och utseendemässigt var han perfekt för rollen. 


Tycker ni om musikal och bor i närheten av Malmö, ska ni definitivt besöka operan i höst!

2 comments:

  1. Det var den första musikalen som jag någonsin såg på Operan i Göteborg och den var fantastisk. Sedan dess har jag både läst boken Cosette och sett filmen Les Misérables och jag tycker fortfarande lika mycket om den!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Ellinor: Den speciell, mäktig liksom.

    ReplyDelete