Wednesday, September 28, 2011

Fler blöjor (så ni som inte är intresserade kan hoppa detta inlägg)

Jag fick några intressanta svar på blöjfrågan nedan. Lina tipsade om Naturskyddsföreningens rapport om en miljögranskning av sju olika sorters blöjor som var väldigt intressant att läsa.

Som jag förstår det är tygblöjor det absolut mest miljövänliga alternativet om man tvättar fulla maskiner med rätt doserat miljövänligt tvättmedel, samt hängtorkar blöjorna. Eftersom vi inte har en egen tvättmaskin blir problem nummer ett att planera in tvättider och det är förvisso inget oöverstigligt problem, utan något som går att fixa. Värre är det då med torkmöjligheterna. Man kan inte ha torkrummet hur länge som helst och det känns sådär kul att försöka hitta torkmöjligheter i vår blygsamma trea utan att bli galen på att det hänger blöjor precis överallt. Vi har ett pyttelitet badrum så det är inget alternativ att få in en torkställning där.

Flera alternativ återstår dock. Ett är att ha tygblöja endast dagtid och engångsblöja nattid, eller att när barnet blir större, engångsblöjor på dagis och borta men tyg hemma. Det finns många alternativ här och vi får väl helt enkelt se vad som kommer att fungera för oss.

När det gäller de ekologiska engångsalternativ som finns så verkar Änglamarks blöjor vara ett bra sådant enligt Naturskyddsföreningens rapport och det verkar som att recensionerna från de föräldrar som använt dessa är bra. Milla berättade att hon provat Nature babycare som hon inte alls gillade, dessutom är de bra mycket dyrare än vanliga blöjor. Det ska tydligen finnas ett märke som heter Huggies som också ska vara miljömärkta och dessutom billiga, men jag har inte hittat någon vidare information om dessa.

De jag har köpt heter Beaming baby och var rätt dyra. Jag kommer inte ihåg priset nu men jag återkommer med det när jag har en bebis att prova på!

8 comments:

  1. Hej vännen, jag har testat huggies. De var de första blöjorna vi provade. Tyvärr alldeles för hårda på nåt sätt, vet inte hur jag ska förklara.

    Jag hade ärligt talat blivt galen på tygblöjor. Och var förvarar man alla bajsblöjor mellan tvättiderna? Om jag var du så skulle jag börja med änglamarks och sen när ni kommit in lite i det nya byta till tygblöjor om ni vill det. Försök att göra det så lätt som möjligt för er de första veckorna.

    Förresten, Japp! Vår Amaya är döpt efter vår kompis Amaya. Inte bara var det ett fint namn, stora Amaya är dessutom en underbar person.

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  2. Finns ju vägghängda torkställningar som man fäller upp och ner. Får plats i ett hur litet badrum som helst nästan. Hänges upp över badkaret/i duschutrymmet.

    Vi har haft turen att kunna ha torkrummet i tvättstugan över natten så tvätten har kunnat hänga kvar till strax före första tvättpasset morgonen därpå ska börja.

    ReplyDelete
  3. Jag prövade Huggies på Vilja när hon var mindre, tyckte att de fungerade bra. Tyvärr finns de på en butik som vi inte är på så ofta, så efteråt har jag inte prövat dem, men fick även för mig att de större storlekarna inte var ekologiska...kanske har fel :)

    ReplyDelete
  4. Huggies funkade okej tyckte jag. Dessvärre finns de inte i alla affärer.

    ReplyDelete
  5. Lisa: Ja jag tror att vi får göra så, först vänja oss och sedan se om det är värt arbetet med tygblöjor.

    Lina: Ja, det är klart, det finns ju alltid sätt att lösa det på. Tack för alla tips!

    Sandra: Ja, det fick jag också för mig när jag försökte hitta dem på nätet...får se vad jag hittar.

    Kristina: Nej, det verkar vara problemet. Man får väl se vad man hittar helt enkelt.

    ReplyDelete
  6. Nature Babycare var alltså inte dyrare än andra blöjor (dock dåliga tyckte vi), men det finns andra eko-blöjor på nätet (minns ej märket- hittas om man googlar på ekologiska blöjor) och DE är dyra och sedan så skulle det kännas opraktiskt att beställa blöjor på nätet.
    Huggies har vi faktiskt också testat kommer jag på nu och de gillade vi inte heller, stela och hårda var de. MEN alla blöjor har ju gått att använda upp så man kan ju trots allt köpa olika och testa 1 paket. NI kanske gillar NBC eller Huggies?

    ReplyDelete
  7. Miss Agda: Okej, då förstår jag. Vi får prova oss fram vi med. Tack för dina tips!

    ReplyDelete
  8. Huggies finns på ica maxi i västra hamnen, men att de skulle vara miljömärkta var nytt för mig. Klart värt att kolla upp ju, tack för tipset!

    ReplyDelete