Thursday, September 15, 2011

Arbete kräver vila

Jag hade tänkt att sluta jobba nästa fredag. Det är två veckor innan beräknad födsel för Skryllet. Det kändes lagom när jag bestämde det men nu börjar jag tveka. Jag har tyckt att det varit väldigt roligt att jobba fram tills nu men sedan i måndags känns det som att jag fått nog. Jag orkar helt enkelt inte upprätthålla samma energi längre. Från att ha varit superengagerad och dragit i olika projekt och sprungit runt och hjälpt till med än det ena än det andra gick nu luften ur mig och känner inte längre för någonting.

Jag har redan lämnat in min ledighetsansökan och för enkelhetens skull skulle det naturligtvis vara bäst om jag bara bet ihop och jobbade en vecka till, samtidigt kan det ju vara skönt att ta det lite lugnt nu. Fast går jag två veckor över tiden kommer jag nog bli ofantligt rastlös. Vad säger ni? Några goda råd?

6 comments:

  1. Jag tycker du ska lyssna på kroppen, säger den vila, så vila. Ställ istället iordning en väska/låda (bredvid BB-väskan) med rastlöshetstips, filmer, böcker, ett kafe eller en restaurang du vill äta lunch på, kolla vem som har tid för en mysig promenad mitt på dagen i Pildammsparken, bjud hem någon (som tar med fika), skriv brev till din goda vän i Norge, osv.

    Tusen kramar!

    ReplyDelete
  2. Jeg ville slutte NU! Tiden hjemme inden det første barn er så herlig. Du skal nyde tiden og bare tænke på dig selv, mens du venter på det bedste i verden. Jeg havde 2 måneder hjemme inden min fødsel, og det var en fantastisk tid!

    ReplyDelete
  3. Jag tycker att Saras förslag är att verkligen lyssna på. Säger kroppen ifrån så ska man lyssna på den. Du kan ju t ex äta lunch någon dag med din mamma. Var rädd om dig och vila nu.
    Massor av kramar mamma

    ReplyDelete
  4. Lyssna på kroppen vännen. Är det nångång i livet som du ska göra det så är det nu. Sov siesta, läs en bok, ring kompisar, laga mat och frys in etc etc

    Kram!

    Ps jag var inte ett dugg rastlös och jag slutade jobba 8 veckor innan bf!

    ReplyDelete
  5. Jag tyckte också att två veckor var lagom att gå i början, men jag kände precis som dig. Sista veckorna hade jag ingen lust alls att arbeta, var kräkless. Du kommer säkert att gå och vänta, men tror att den tiden är nyttig. Att bara få vara.

    ReplyDelete
  6. Tack för tipsen. Jag kanske går hem ett par dagar tidigare trots allt...

    ReplyDelete