Tuesday, September 27, 2011

100 möjligheter är fler än två


Jag läser en bok som en vän, som är barnmorska och mamma till två barn, rekommenderat. Den heter Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två. En bok som jag tycker att de borde tipsa om på BVC. Alla borde läsa och få sig en tankeställare om hur man beter sig mot sina och andras barn beroende på vad de har mellan benen.

Jag uppfattar mig inte alls som någon slags förebild i den här frågan. Jag är ofta mycket mer tjej i traditionell mening än vad jag skulle vilja vara och jag inser ju att barn gör som man gör och inte som man säger och jag klär mig i klänning och sminkar mig och arbetar som språklärare. Jag tränar dans och yoga och jag älskar att baka, laga mat och titta i inredningstidningar. Min man arbetar med teknisk design, tränar MMA, klär sig i byxor och t-shirt och är den som renoverar och fixar med bilen. Vi är präglade av den tid och av de förutsättningar som rått under vår uppväxt och det är som det är. Men det finns ju inget som säger att våra barn måste gå samma snäva könsroller till mötes.

Det handlar ju precis som bokens titel säger inte om att killar ska bli tjejer och tjejer ska bli killar, utom att man som barn inte ska behöva känna sig begränsad i sina möjligheter i vad de väljer att ha på sig, leka med, prova på eller arbeta med bara för att man är född med snopp eller snippa. Det är inspirerande läsning men samtidigt så svårt med tanke på att man inte kan styra över hur samhället ser ut och hur folk beter sig. Särskilt svårt verkar det vara när barnen börjar i förskolan.

Ni som har erfarenhet. Vad säger ni? Har era barn alla möjligheter eller har ni någon gång känt att de blir begränsade av de förväntningar som finns runt omkring? Och ni som har små barn eller ännu inte har barn, hur resonerar ni? Så här resonerar författarna.

2 comments:

  1. Jag låanade den av en kollega förra hösten men hann inte läsa särskilt mycket innan terminen, och därmed lånet, var slut tyvärr. Vill väldigt gärna läsa hela! Jag vill verkligen sy kläder till Stålmannen!

    ReplyDelete
  2. Sara: Du får låna den av mig nästa gång!

    ReplyDelete