Tuesday, August 9, 2011

Ugglor och japanska trädgudar

När systerdöttrarna är hos oss brukar vi försöka introducera lite nya filmer som kanske inte alltid är det tjejerna själva skulle valt. Det började med den japanska tecknade filmen Min granne Totoro. Efter bara några minuter ville två av de tre stänga av men vi höll ut. Nu börjar äldsta bli lite för stor men Totoro är fortfarande en favorit hos de två yngre och alla tre har fått vars ett högt uppskattat direktimporterat Totorogosedjur av oss i födelsedagspresent. Fler japanska filmer kom småningom in i repertoaren, liksom fina Coraline och andra lite mer udda tecknade.

Igår satte vi på ännu ett wild card, The Legend of guardians, med verkligt verklighetstrogna ugglor i rollerna. Mellantjejen hade från början bestämt sig att det inte var något för henne så hon förblev skeptisk och somnade så småningom. Däremot fängslade den både stora och lilla och mig. Det var en häftig film, inte alls disneyfierad och som lilla sa med förtjusning mitt i filmen "Den här filmen är jättebra, den är både spännande, läskig och rolig på samma gång!"

Lilla är för övrigt väldigt rolig när hon tittar på film. Vi ser ofta filmerna på originalspråk och sen läser jag eller maken texten. Lilla lyssnar kanske inte alltid så noga men hon frågar desto mer. "Vem var det? Var skulle de? Är de onda? Är det de goda? Vad heter han? Är det en tjej? Vad gör hon?" Det sinar liksom aldrig och det blir mååånga frågor på en och en halv timme.

Dessutom är lilla alltid väldigt stursk innan filmvisning och vill se ganska läskiga filmer men efter en sådan här semiläskig tecknad sak är hon rätt spak i alla fall. Storkusinen och jag fick ägna en halvtimme till att försäkra att det inte fanns några ugglor under soffan eller att ugglor ens skulle gilla att vara i Malmö. Dessutom fick jag lova att stänga alla fönster trots värmen. Imorse när jag kom ut i vardagsrummet låg lilla tryggt och snusade i storas säng. Tur man har storkusiner när natten blir för mörk.

3 comments:

  1. Coraline har jag sett och jag gillade den verkligen. Blev också väldigt nyfiken på denna "the legend of guardians" så den skriver jag upp och sparar till en grå och kall kväll framöver (det känns att de är på väg)

    Stor kram

    ReplyDelete
  2. Såg "The legend of guardians" igår och det var var nog en av de bäst gjorda animerade filmer jag sett - så otroligt vacker! Tack för tipset!
    Kram

    ReplyDelete
  3. Ellinor: Åh vad kul att du gillade den! Ja visst är den fin. Jag tycker att det är roligt att försöka hitta de lite mer udda produktionerna.

    Stor kram

    ReplyDelete