Thursday, August 18, 2011

Stockholmssyndromet


Då jag såg titeln blev jag genast nyfiken. Jag har visserligen hört en hel del om Norrmalmstorgsdramat men har känt att väsentliga delar av historien fattats mig. Janne Olssons självbiografi berättas naturligtvis bara ur ett perspektiv men den före detta brottslingen och författaren är väldigt ärlig även om han lider av smärre hybris. Det är, trots den lite raljerande tonen, intressant att läsa om gisslantagarens egen syn på det som hände under de ödesdigra dygnen inne på banken på Norrmalmstorg som kom att namnge det fenomen som innebär att gisslan fattar sympati med sin gisslantagare.

Boken handlar emellertid inte bara om de sex dygnen i bankvalvet, utan om hela Olssons liv, från barndomen i Helsingborg till hans nuvarande laglydiga liv på andra sidan jordklotet. Om ämnet intresserar er kan jag rekommendera läsning, men förvänta er inget litterärt mästerverk.

2 comments:

  1. Åh den ska jag ta och leta upp. Tack för tipset.

    Kram fina!

    ReplyDelete
  2. Begreppet "stockholmssyndromet" och dess betydelse är vida känt, men det skulle verkligen vara intressant att få lite mer bakgrund till allting. Noterar boken på min "att-läsa-lista". Tack för tipset!
    Kram

    ReplyDelete